HBmag هر آنچه درباره استانبول لازم است بدانید
Hbgroup
مقالات
دسته بندی ها
برچسب ها
HBmag
دسته بندی ها
بازگشت به سایت
خرید خانه در استانبول زندگی در استانبول گردشگری در استانبول شهروندی ترکیه گپ تایم استانبول فیلم و سریال ترکیه حساب بانکی و سرمایه گذاری در ترکیه
زندگی در استانبول | هزینه ها و هر آن چیزی که باید بدانید 2024

زندگی در استانبول | هزینه ها و هر آن چیزی که باید بدانید 2024

در مقاله زندگی در استانبول سعی کردیم به تمامی جوانب شرایط زندگی در استانبول پردازیم ، در انتهای مقاله تعداد زیادی از سوالات پر تکرار را که شاید در متن مقاله نمی شد به آنها اشاره کرد را برایتان پاسخ داده ایم که یقین داریم حتی با خواندن آنها به همه سوالات شما در رابطه با زندگی در استانبول پاسخ داده خواهد شد .
مجموع بازدید : 120 زمان مطالعه : 19 دقیقه و 56 ثانیه

زندگی در استانبول | هزینه ها و هر آنچیزی که باید بدانید 2024

ترکیه یک کشور اروپایی که استانبول مهمترین و جذاب ترین شهر آن که مرکز فرهنگ و تمدن این کشور محسوب می شود . سالانه افراد زیادی از این کشور بازدید می کنند و برخی آن را برای زندگی انتخاب میکنند. پس ما تصمیم گرفتم در این مقاله شرایط زندگی در استانبول ترکیه را برایتان شرح دهیم .

شاید خواندن این مقاله از زبان تیم HBGROUP که سالهاست در شهر بزرگ استانبول زندگی میکنند و شنیدن دانسته  و تجربه های این تیم کمک زیادی به شما برای گرفتن یک تصمیم درست باشد.

ما در این مقاله سعی کردیم به تمامی جوانب شرایط زندگی در استانبول پردازیم ، در انتهای مقاله تعداد زیادی از سوالات پر تکرار را که شاید در متن مقاله نمی شد به آنها اشاره کرد را  برایتان پاسخ داده ایم که یقین داریم حتی  با خواندن آنها به همه سوالات شما در رابطه با زندگی در استانبول پاسخ داده خواهد شد .

ما ابتدا به این سوال بطور کلی پاسخ خواهیم داد که آیا استانبول ایده خوبی برای زندگی است یا خیر؟

و در ادامه کیفیت زندگی ، فرهنگ مردم ترکیه ، مزایا و معایب زندگی در ترکیه ، میانگین هزینه های زندگی در استانبول ، شرایط آموزش و تحصیل ، وضعیت کیفیت بهداشت و درمان در استانبول ، و همینطور شرایط کار کردن و کسب درآمد برای ایرانی ها را توضیح میدهیم، در ادامه راجع امنیت استانبول و شرایط زندگی کردن خانم ها بصورت تنها در استانبول را شرح میدهیم و برای کسانی که قصد سرمایه گذاری و خرید ملک و حتی اجاره ملک برای زندگی و اقامت  ترکیه را دارند توضیحات کاملی خواهیم داد. پس همراه تیم HBGROUP  باشید.

شرایط زندگی در استانبول

آیا استانبول ایده خوبی برای زندگی است یا خیر؟

در رابطه با زندگی در استانبول حرفهای ضد ونقیض زیادی مطرح است برخی از افراد استانبول و ترکیه را محل خوبی برای زندگی و ترقی می دانند و اما برخی دیگر نظر عکس دارند.  و ما نمی دانیم که شما چه تصوری از استانبول در ذهن خودتان دارید. پس اجازه دهید تا ماهم نظرمان را بگوییم ، حقیقت آن است که زندگی در استانبول شبیه زندگی در شهرهای بزرگ جهان است البته که تفاوت فرهنگی وجود دارد ، اما چون  استانبول  یک شهر لیبرال است سرشار از انرژی بوده و انسان را به یاد اروپا می اندازد. یک زندگی روزمره سریع،  که البته بسته به شغل و محل زندگی شما میتواند کاملا  آرام  هم باشد.

استانبول در سال های اخیر تغییراتی زیادی را به خودش دیده است. بسیاری از محله های قدیمی و ساختمان های کلنگی یا به برج و آسمان خراش تبدیل شده اند و یا در حال ساخت هستند. میزان گردشگران و مهاجران به این کشور زیاد شده و دولت ترکیه متوجه این قضیه شده است که باید برای حفظ و جذب سرمایه ها زیر ساخت ها و شرایط کار ، رفاه و زندگی  مردم را بهبود بخشد.

پس در نگاه اول باید به شما بگوییم که ترکیه و مخصوصا استانبول در سالهای اخیر تحولات بزرگی را به سمت توسعه به خودش دیده است و یکی از مواردی که برای ایرانیانی که قصد مهاجرت دارند ، آرامش و درآمد و در کل داشتن شرایط زندگی مناسب است.

ولی اینکه بخواهیم بگویم استانبول جای خوبی برای زندگی است یا نه ؟ باید به چند سوال پاسخ دهید تا بتوان گفت که آیا مکان خوبی برای زندگی است یا نه ؟

 

در کدام محله استانبول زندگی میکنید

ترکیه یک کشور یکدست از هر لحاظ نیست و شهر استانبول هم به همین صورت است. مثلا شرایط زندگی در بی اغلو و ساری یر با زندگی در مکانی مثل آجیلار یا سیلیوری یکی نیست و چون همه چیز باهم فرق دارد انگار در یک شهر دیگری زندگی میکنید. پس در نقطه اول مفهوم زندگی در استانبول با محل زندگی شما تغییر خواهد کرد.

درآمدتان در استانبول چقدر است

هزینه های زندگی در استانبول بالاست  و اگر به اندازی کافی درآمد نداشته باشید در استانبول که هیچ در خود ایران و هر جای دنیا زندگی خوبی را تجربه نخواهید کرد ، فرقی نمیکند کجای جهان باشید باید درآمد خوبی داشته باشید. در شهرهایی که هزینه های زندگی بالا باشد شدت این داستان بیشتر است.

زندکی با سرعت بالا در یک شهر شلوغ

استانبول شهری است که بیش از 15 میلیون نفر جمعیت دارد ، سرعت زندگی در این شهر بالاست ، پر جنب و جوش و شلوغ ، اگر شما در یک شهر کوچک زندگی کرده باشید و یا اصلا به زندگی در فضایی مثل شهرهای کوچک عادت و علاقه داشته باشید شاید برایتان خسته کننده باشد و برعکس اگر علاقه به دنیای بزرگتر ، شلوغ تر و مدرن تر داشته باشید میتواند برایتان بسیار جذاب باشد.

محل کارتان کجای استانبول است

اگر محل زندگی شما مثلا در بخش آسیایی استانبول  است و محل کار شما در بخش اروپایی استانبول باید خودتان را برای سرو کله زدن با ترافیک و بیدار شدن های صبح زود آماده کنید.

پس باید ببیند که میلتان و شرایطتتان چطور است تا با پاسخ دادن به این سوالات به نتیجه ای برسید ولی هنوز برای تصمیم گیری زود است چون باید شرایط دیگر زندگی در استانبول را بررسی نماییم.

چرا برای زندگی استانبول را انتخاب کنیم؟

برای افرادی که تصمیم به مهاجرت از ایران را دارند ، مهمترین و بزرگترین دغدغه توانستن مهاجرت است اینکه شما موفق شوید که در یک کشور دیگر زندگی کنید ، شاید از روی اعداد و ارقام برخی از کشورهای اروپایی و امریکایی مثل آلمان ، کانادا و.. شرایط زندگی بهتری را داشته باشند ، اما ویژگی که ترکیه و استانبول دارد روند ساده اقامت  و مهاجرت به آن است . شاید بتوان با کمی جرات گفت که اگر نتوانید هیچکدام از روش های شهروندی ترکیه را بدست بیاورید پس احتمال رسیدن شما به کشورهای دیگر غیر ممکن باشد. این بخاطر شرایط بسیار آسان تر کشور ترکیه است.

اخذ شهروندی ترکیه

زندگی روزمره در استانبول

استانبول شهری است که در تنوع و جذابیت هرگز شکست نخواهد خورد ، یعنی شما با هر سلیقه و خصوصیت اخلاقی و شخصیتی می توانید در آن زندگی کنید و از زندگی لذت ببرید ، زندگی روزمره در این شهر خسته کننده نیست مگر اینکه خودتان آدم خسته کننده ای باشید.

اگر تمایل دارید که در یک منطقه شلوغ و پر جنب جوش که دائما مردم در رفت و آمد هستند زندگی کنید به شما پیشنهاد میکنم منطقه اروپایی استانبول را برای زندگی انتخاب کنید و اگر قصد دارید که در منطقه ای سر سبز و آرام در خانه هایی با محوطه های بزرگتر زندگی کنید به شما منطقه آسیایی استانبول را پیشنهاد می کنم. در استانبول برخی از محله ها شیک و مدرن هستند و برخی دیگر قدیمی و تاریخی .

 

کیفیت زندگی در استانبول

استانبول مهمترین قطب تجاری کشور ترکیه است و قطعا شرایط زندگی در استانبول باید بهتر از سایر نقاط کشور ترکیه باشد اما طبق آمارهای منتشر شده در سال 2024 توسط سایت numbeo که عواملی مثل قدرت خرید مردم، شاخص ایمنی ، شاخص بهداشتی ، قدرت خرید ملک بر اساس درآمد ، هزینه های زندگی ، ترافیک و آلودگی را مورد بررسی قرار داده شهر استانبول امتیاز 111 از 240 را کسب کرده است.

شاید فکر کنید که این عدد و رتبه کم باشد ، اما این دو فرضیه را باید در نظر بگیرید که هیچ شهری در دنیا ایده ال نیست و از طرفی شهرهای ایران فاصله زیادی با این اعداد دارند. البته دولت ترکیه تلاش های زیادی برای بالابردن کیفیت شاخص های ذکر شده کرده ولی نباید از عدم ثبات سیاسی چند وقت اخیر کشور ترکیه و تاثیرات منفی آن روی افزایش تورم و سبک زندگی مردم ساده بگذریم.

 

مزایای زندگی در استانبول

تاریخ غنی و میراث فرهنگی شهر استانبول که پایتخت چهار امپراتوری مختلف در طول تاریخ بوده و دارای مکان های تاریخی و موزه های متعددی هستش .

معماری خیره کننده استانبول که واقعا جزء برترین های دنیا است مثل مسجد آبی ، اباصوفیه ، کاخ توپکاپی و...

زندگی شهری پر جنب و جوش در استانبول وجود رستوران ها و کافه های زیاد ، طیف زیادی از سرگرمی ها ، موسیقی و کنسرت ها که روحیه شادی برای آدم فراهم میکند.

موقعیت استراتژیک استانبول به واسطه مرز آسیا و اروپا بودن که مکانی عالی برای تجارت با کل دنیا می باشد.

سیستم حمل و نقل خوب از جمله اتوبوس ، قطار ، تراموا ، و کشتی که اگر اینها نبودن استانبول از ترافیک منفجر می شد.

مناظر طبیعی ، زیبا و بکر مثل جزایر پرنس ، تنگه بسفر و بسیاری از مناطق دیگر استانبول که آن را تبدیل به بهشت کرده است.

اما جدای این موارد که ذکر شده قطعا هزینه ها نقش بسیار مهمی دارند ، اینکه شما بتوانید مقایسه کنید هزینه ها و درآمد در استانبول با شهرهای دیگر به چه صورت است که جلوتر به آن می پردازیم.

 

معایب زندگی در استانبول

اولین مشکل و عیب شهر استانبول ازدحام ترافیک آن است البته به لطف سیستم حمل و نقل گسترده و قوی استانبول تا حدود زیادی کنترل شده ولی در زمان اوج ترافیک همه چیز مختل می شود.

هزینه بالای زندگی که شاید کمی شرایط زندگی در استانبول را سخت کرده باشد ، هزینه های اجاره بها ،غذا حمل و نقل و.... که می تواند برای ساکنین یک چالش باشد.

زبان رسمی ترکی که در استانبول رایج است و مردم صحبت می کنند در حالی که مهاجران زیادی دارد و مسیریابی در طول روز بدون دانستان زبان ترکی مقدامانی سخت و چالش بر انگیز است.

 

آب و هوای استانبول ترکیه

استانبول در تمام طول سال آب و هوای معتدل دارد, حداکثر دمای این شهر حدود 33 درجه سانتی گراد و حداقل دمای این شهر حدود 6- درجه سانتی گراد می شود. معمولا از اواسط تیر تا اواسط مهر وضعیت گرم و مرطوب دارد. در دی و بهمن ممکن است شاهد بارش برف در آنجا باشید ولی بهترین شرایط آب و هوایی در استانبول از بهار تا خرداد است و بسیار شبیه آب و هوای شمال کشور خودمان است.

 

هزینه زندگی ماهیانه در استانبول  در سال 2024

ما هزینه های زندگی یک خانواده 4 نفره را بصورت میانگین بر اساس قیمت های ژانویه 2024 به شما میگوییم ، سعی کرده ایم تا میانگین هزینه را در نظر بگیریم . از آن مهمتر سعی میکنیم قیمت ها را آپدیت نگه داریم.

این نکته را هم بندانید که این ارقام بر اساس مقدار کمی می باشد و ممکن است در بازه های مختلف تغییر کند اما قطعا به شما برای محاسبه هزینه های زندگی در استانبول کمک شایانی خواهد کرد.ضمنا اعداد اعشاری گرد شده اند.

هزینه زندگی تخمینی یک خانواده 4 نفره ماهانه حدود 2000 دلار تقریبا معادل 60 هزار لیر بدون احتساب اجاره می باشد.

هزینه های زندگی ماهانه یک نفر بدون اجاره حدود 550 دلار معادل 16500 لیر می باشد. 

هزینه های رستوران در استانبول 

عنوان

مبلغ

حداقل

حداکثر

غذا در رستوران ارزان

250 لیر

120 لیر

400 لیر

غذا برای 2 نفر در رستوران میان رده  3 وعده

1000 لیر

700 لیر

2000 لیر

نوشابه

32 لیر

20 لیر

50 لیر

آب معدنی

13 لیر

7 لیر

30 لیر

 

 

 هزینه های مواد غذایی در استانبول

مواد غذایی یکی از مهمترین هزینه ها و دغدغه های انسان برای زندگی هستش ، یک لیست از اقلام پر مصرف مواد غذایی همراه با قیمت در استانبول را برایتان قرار دادیم .

عنوان

مبلغ

حداقل

حداکثر

شیر معمولی یک گالن معادل 3.5 لیر

125 لیر

95 لیر

23 لیر

هر قرص نان سفید تازه

15 لیر

7 لیر

23 لیر

برنج سفید 1 پوند معادل نیم کیلو

22.5 لیر

13.5 لیر

36 لیر

تخم مرغ معمولی  12 عددی

67 لیر

38 لیر

96 لیر

پنیر  1 پوند معادل نیم کیلو

105 لیر

55 لیر

158 لیر

فیله مرغ

75 لیر

36 لیر

106 لیر

گوشت گاو  نیم کیلو

191 لیر

136 لیر

272 لیر

سیب نیم کیلو

15.5 لیر

9 لیر

22.5 لیر

موز نیم کیلو

22.5 لیر

16 لیر

36 لیر

پرتقال نیم کیلو

15 لیر

7 لیر

22.5 لیر

گوجه فرنگی نیم کیلو

15 لیر

7 لیر

21 لیر

سیب زمینی نیم کیلو

10 لیر

5.5 لیر

14 لیر

پیاز نیم کیلو

7 لیر

4 لیر

13.5 لیر

کاهو 1 سر

29 لیر

15 لیر

40 لیر

آب 1.5 لیتری

12 لیر

4 لیر

20 لیر

 

هزینه های حمل و نقل در استانبول

استانبول از سیستم حمل و نقل بسیار قوی برخوردار است بطوری که شما در استانبول با انواع از این دست خدمات مثل ترامواها ، متروها ، اتوبوس ها ، تاکسی ها و ... به این سو و آنسوی شهر بروید. قاعدتا آنهایی که سریعتر هستند هزینه بیشتری هم دارند .

عنوان

مبلغ

حداقل

حداکثر

بلیط یک طرفه

15 لیر

15 لیر

15 لیر

کارت ماهانه

1177 لیر

880 لیر

1389 لیر

تاکسی تعرفه عادی

20 لیر

19 لیر

28 لیر

تاکسی 1 مایلی

22.5 لیر

22 لیر

31 لیر

بنزین 1 گالن معادل 3.5 لیتر

141.5 لیر

130 لیر

151 لیر

 

هزینه خدمات آب و برق ماهانه در استانبول

هزینه انرژی یکی از مواردی است که در بسیاری از کشورهای اروپایی قیمت بسیار بالایی دارد. درست است که کشور ترکیه منابع نفتی و گازی ندارد ولی نسبت به سایر کشورهای اروپایی هزینه پایینتری را دارد.

عنوان

مبلغ

حداقل

حداکثر

آب ، برق ، گاز ، زباله... آپارتمان 85 متری

1675 لیر

1000 لیر

3000 لیر

طرح ماهانه موبایل با 10 گیگ اینترنت

225 لیر

150 لیر

300 لیر

 

هزینه ورزش و اوقات فراغت در استانبول

اکثر پروژه های مجموعه HBGROUP دارای باشگاه ورزشی در داخل ساختمان هستند ولی برایتان هزینه های باشگاه ورزشی را قرار داده ایم تا حفظ سلامتی خودتان را فراموش نکنید.

عنوان

مبلغ

حداقل

حداکثر

باشگاه بدنسازی ماهانه بزرگسال

1110 لیر

450 لیر

2000 لیر

اجاره زمین تنیس 1 ساعت آخر هفته

445 لیر

250 لیر

600 لیر

سینما اکران بین المللی 1 صندلی

150 لیر

120 لیر

220 لیر

 

هزینه مراقبت از کودک در استانبول

عنوان

مبلغ

حداقل

حداکثر

پیش دبستانی یا مهدکودک تمام روز خصوصی

12270 لیر

8000 لیر

25000 لیر

دبستان بین المللی سالانه

256500 لیر

150000 لیر

515500 لیر

 

هزینه خرید لباس و کفش در استانبول

استانبول یکی از شهرهایی است که یکی از اهداف مهم خیلی از گردشگران خرید لباس ترک است. شما از لباس های ارزان قیمت تا معروف ترین برند های پوشاک را در استانبول می توانید بیابید ولی ما بطور میانگین این مبالغ را برایتان قرار دادیم. اما شما با جستجو در مراکز خرید استانبول می توانید قطعا ارزان تر هم پیدا کنید.

عنوان

مبلغ

حداقل

حداکثر

شلوار جین

1314 لیر

600 لیر

2000 لیر

لباس تابستانی در زارا ، اچ اند ام و...

967 لیر

500 لیر

1500 لیر

جفت کفش رانینگ نایکی میان رده

2470 لیر

1500 لیر

3200 لیر

جفت کفش تجاری چرم مردانه

2215 لیر

1000 لیر

4500 لیر

 

هزینه تفریحات در استانبول

این بخش یکی از بخش هایی است که هم مناسب توریست ها و گردشگران و هم ساکنین استانبول است ، تحت هر عنوانی که در استانبول حضور داشته باشید واقعا بدون تفریح نمی توان زندگی کرد. در شهر رویایی گشت و کذار استانبول هزینه های تفریحات را برایتان قرار دادیم تا حدودا با رنج قیمت ها آشنا باشید.  

عنوان

مبلغ

حداقل

حداکثر

بلیط سینما

310 لیر

 

 

شام دو نفره در رستوران ایتالیایی

1450 لیر

 

 

بطری شراب میان رده

292.5 لیر

170 لیر

500 لیر

آبجو خانگی نیم لیتری

52 لیر

40 لیر

75 لیر

آبجو وارداتی 12 اونسی

75 لیر

50 لیر

120 لیر

سیگار مارلبورو یک بسته

56 لیر

55 لیر

65 لیر

 

اجاره ماهیانه آپارتمان در استانبول

عنوان

مبلغ

حداقل

حداکثر

آپارتمان 1 خوابه در مرکز شهر

22000 لیر

15000 لیر

33500 لیر

آپارتمان 1 خوابه در خارج از شهر

14000 لیر

10000 لیر

22000 لیر

آپارتمان 3 خوابه در مرکز شهر

42500 لیر

30000 لیر

70000 لیر

آپارتمان 3 خوابه خارج از شهر

25500 لیر

2000 لیر

40000 لیر

 

قیمت خرید آپارتمان در استانبول

بحث داغ این روزها برای مهاجرت به ترکیه خرید خانه در استانبول است ، سریعترین روش دریافت اقامت و شهروندی ترکیه و از طرفی سرمایه گذاری پر سود ، که شما با خرید خانه در استانبول علاوه بر اینکه میتوانید شهروندی و پاسپورت کشور ترکیه را بدست بیاورید می توایند از ملک خود کسب درآمد هم کنید . جهت خرید آپارتمان و ملک در استانبول و دانستن هزینه های دقیق  و پاسخ کلی سوالات دیگر می توانید روی لینک زیر کلیک کنید و هزینه های خرید ملک در استانبول را با جزییات بیشتری ببینید .

 

بهترین مناطق برای زندگی در استانبول

شما می توانید با توجه به میزان بودجه ای که دارید در مناطق مختلف استانبول اقدام به خرید یا اجاره کردن ملک کنید ، اگر قصد اجاره ملک در مناطق ارزان و اقتصادی را دارید می توانید به مناطقی مثل بیلیک دوزو ، اوجیلار ، اسنیورت مراجعه کنید و اگر دنبال مناطق لوکس و مرفه نشین هستید جایی که مردم از سطح اجتماعی بالاتری برخوردار باشند می توانید به مناطقی مثل بشیکتاش ، ببک ، بی اغلو ، ساری یر ، فلوریا و باکرکوی مراجعه کنید.

 

قدرت خرید در استانبول

وقتی در رابطه با قدرت خرید میخواهیم صحبت کنیم تا حدود زیادی این مساله منحصر به فرد است ، چون قدرت خرید و اصلا شرایط زندگی در استانبول یا هر جای دنیا مقدار زیادی به درامد آن فرد بستگی دارد . هرچقدر شغل و کار شما درآمد بالایی داشته باشد قاعدتا شما قدرت خرید بالاتری خواهید داشت .

البته هر کشوری یک شرایط اقتصادی عمومی هم دارد که از نظر تولید ناخالص داخلی ترکیه در سال 2023 در رتبه 17 اقتصاد دنیا و در رتبه 7 اقتصاد اروپا قرار دارد  . این میتوان نوید بخش این باشد که در سال های آینده بهتر هم بشود.

 

مقایسه هزینه زندگی در استانبول با شهرهای دیگر ترکیه

درست است که استانبول گران ترین شهر ترکیه محسوب می شود اما امکانات و شرایط درآمدی آن م قابل قیاس با شهرهای دیگر ترکیه نمی باشد. برای داشتن یک زندگی استاندارد در استانبول تقریبا شما ماهانه 85000 لیر با هزینه اجاره نیاز دارید . و این هزینه در آنکارا حدود 70000 لیر می باشد. شرایط زندگی در ازمیر بصورت ماهانه حدود 75000 دلار می باشد و همین فرد اگر در  آنتالیا زندگی کند چیزی حدود 80000 لیر هزینه خواهد داشت.

 

فرهنگ مردم ترکیه

مردمان ترکیه بسیار افراد خانواده دوست و خونگرم هستند ، به واسطه ورود زیاد گردشگران به این کشور و مخصوصا استانبول اکثر مردمان دارای روابط اجتماعی بالایی هستند. آنها مشترکات زیادی با مردمان کشور خودمان دارند . وقتی از تاریخ و تمدن آنها صحبت میکنید لذت و احساس غرور به آنها دست می دهد. برخی از مناطق استانبول مردم اعتقادات مذهبی بیشتری دارند و به سنت ها و باورهای خودشون پایبند هستند.

در تمام کشور به زبان ترکی صحبت می کنند و در برخی شهرهای توریستی مثل استانبول برخی از آنها می توانند بصورت محدود انگلیسی صحبت کرده و برخی از آنها فارسی و عربی هم صحبت می کنند.

 

شرایط زندگی در استانبول برای خانم های تنها

شرایط زندگی در استانبول برای خانم ها بطور کلی خوب و راحت است آنها می توانند آزادانه لباس بپوشند ، بدون روسری به خیابان بروند ، رانندگی و کار کنند. اما این را باید در نظر داشت که مناطق مختلف استانبول شرایط متفاوتی با هم دارند و نمی توان انتظار امنیت و جایگاه اجتماعی کشورهای توسعه یافته و مدرن اروپایی و امریکایی را داشت .

در برخی مناطق بهتر است که خانم ها شبانه و تنها به خیابان نروند و لباس های مناسب تری را بپوشند. چون تفکرات مذهبی ، سنتی و جنسیتی همچنان در جاهای مختلف استانبول دیده می شود.

قطعا مدل لباسی که در منطقه ای مثل فاتح می پوشید با لباسی که در بی اغلو می پوشید متفاوت خواهد بود.  بطور کلی  توصیه می شود هرگز در خیابان ها از دامن کوتاه استفاده نکنید و اگر دامن کوتاه تن کردید حتما زیر آن از جوراب شلواری استفاده کنید. نباید از استانبول انتظار سوئد را داشته باشید!

 

بهداشت و درمان در استانبول

ترکیه سیستم مراقبت های بهداشتی و درمانی توسعه یافته ای دارد ، استانبول هم بعنوان بهترین شهر ترکیه دارای شبکه ای از بیمارستان ها ی عمومی و خصوصی ، کلینیک ها و مراکز پزشکی است . که نیازهای مردم و گردشگران را تامین می کند.

بیمارستان های دولتی استانبول نقش مهمی در ارائه خدمات ارزان قیمت و به شهروندان را دارند و علاوه بر آنها بخش خصوصی نیز خدمات گسترده با امکانات مدرن و به روز دنیا را در اختیار مردم قرار می دهد.

تمام این امکانات و تجهیزات با حضور پزشکان بسیار ماهر و با تجربه کامل می شود تا ما بتوانیم از سیستم درمانی ترکیه بعنوان یک سیستم حرفه ای و توسعه یافته یاد کنیم .

گردشگران و کسانی که مقیم یا شهروندی ترکیه را دارند می توانند با شرایط مختلف از این خدمات استفاده کنند که پیشنهاد میکنیم مقاله درمان در ترکیه را مطالعه نمایند.

 

شرایط کار در استانبول

قطعا اکثر افرادی که به ترکیه مهاجرت می کنند دنبال کار و منبع درآمد هستند . همین ابتدا بدانید که هر خارجی بدون مجوز کار ( چالیشما ایزین ) پشینهاد کاری دریافت کند جریمه و اخراج می شود.

ترکیه و استانبول بخاطر رشد سریع توسعه شرایط کاری مناسبی را در برخی از مشاغل دارند که کشاورزی و ساخت و ساز و رشته های وابسته از رشته های پر متقاضی برای جذب نیرو هستند.

طبق قانون کار در ترکیه یک فرد متخصص باید 45 ساعت در هفته کار کند که بسته به شغل شما از دوشنبه تا جمعه از ساعت 8:30 تا 5 عصر می باشد.

شهرهای بزرگ ترکیه مثل استانبول ، آنکارا و ازمیر میزبان شرکت های بزرگ بین المللی هستند که فرصت شغلی مناسبی برای افرادی است که قصد مهاجرت دارند و البته چهارمین شهر مناسب برای کار آنتالیا می باشد.

اینکه چطور میتوانید پیشنهاد کار دریافت کنید و یا مجوز کار بگیرید را در مقاله شرایط کار در استانبول می توانید مطالعه کنید.

شرایط اخذ اقامت و شهروندی ترکیه

برای کسانی که قصد اقامت و یا اخذ شهروندی ترکیه را دارند روش های مختلفی وجود دارد ، که مهمترین و بهترین آنها خرید ملک در استانبول ، سرمایه گذاری در بانک ها و یا ثبت شرکت در ترکیه می باشد . هر فرد متناسب با شرایط خود می تواند یکی از این 9 روش اخذ شهروندی ترکیه را انتخاب کند تا بتواند مثل شهروند های ترک در این کشور زندگی کند  و از خدمات این کشور بهره ببرد. سریعترین روش دریافت پاسپورت ترکیه خرید ملک است که حدود 3 ماه طول میکشد تا پاسپورتتان را دریافت نمایید.

 

شرایط تحصیل در استانبول

ترکیه بعنوان یک کشور که با سرعت زیادی در حال رشد و توسعه است و از طرفی نقطه اتصال آسیا و اروپاست مورد توجه افرادی زیادی برای تحصیل قرار گرفته . از طرفی نرخ تحصیلی 94.2 % باعث شده که ترکیه رتبه 2 را در جهان ار نظر دسترسی به آموزش عالی داشته باشد .

استانبول بعنوان قطب اصلی آموزش کشور ترکیه که بهترین دانشگاه های این کشور را هم دارد شرایط تحصیل را برای دانشجویان بین المللی فراهم کرده  بطوری که شما پس از اتمام تحصیل به راحتی هم می توانید در کشور ترکیه در بهترین شرکت های ترک و یا بین المللی که آنجا فعالیت دارند جذب شوید و هم فرصت این را دارید که با مدرک معتبر دانشگاه های استانبول به کشورهای اروپایی دیگر مهاجرت کرده و در آنجا مشغول به کار شوید.

شرایط تحصیل در استانبول برای مقاطح تحصیلی پیش دبستانی ، ابتدایی و متوسطه هم عالی است.

آموزش پیش دبستانی کودکان از سن 3 تا 5 سالگی است و بصورت اختیاری می باشد.

آموزش ابتدایی از سن 6 تا 10 سال است که برای همه شهروندان اجباری بوده و در مدارس دولتی رایگان است . که 4 سال طول می کشد.

آموزش متوسطه که شامل دبیرستان ها می شود دوره 4 ساله است که از 14 تا 17 سالگی برای پایه نهم تا دوازدهم ارائه می شود. دوره متوسطه هم برای همه شهروندان اجباری بوده و در مدارس دولتی رایگان است.

شرایط کامل تحصیل از پیش دبستانی تا تحصیلات عالی دانشگاه را می توانید با کلیک بر روی مقاله زیر مطالعه نمایید.