HBmag هر آنچه درباره استانبول لازم است بدانید
Hbgroup
مقالات
دسته بندی ها
برچسب ها
HBmag
دسته بندی ها
بازگشت به سایت
خرید خانه در استانبول زندگی در استانبول گردشگری در استانبول شهروندی ترکیه گپ تایم استانبول فیلم و سریال ترکیه حساب بانکی و سرمایه گذاری در ترکیه
رجیستر کردن گوشی در ترکیه

رجیستر کردن گوشی در ترکیه

دولت ترکیه اخیراً قانونی مشابه قانون رجیستری موبایل در ایران را برای جلوگیری از قاچاق موبایل ها اجرا کرده است.
مجموع بازدید : 232 زمان مطالعه : 3 دقیقه و 52 ثانیه

رجیستر کردن گوشی در ترکیه مبحثی است که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت. دولت ترکیه اخیراً قانونی مشابه قانون رجیستری موبایل در ایران را برای جلوگیری از قاچاق موبایل ها اجرا کرده است. برای استفاده از اسمارت فون ها و گوشی ها در این کشور، شما نیازمند دانستن اطلاعاتی هستید تا بتوانید گوشی خود را به درستی ثبت کنید و مشکلی نداشته باشید.

این فرآیند در یک کشور خارجی نکات و ریزه کاری هایی دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد. در صورتی که قصد مهاجرت به ترکیه را دارید و در آنجا اقامت طولانی مدت می‌خواهید داشته باشید، باید با قانون های مربوط به ثبت گوشی در این کشور و فرآیند قانونی آن آشنا شوید. پس از حدود ۱۰ روز استفاده از گوشی، شما پیامکی از طرف مخابرات ترکیه دریافت خواهید کرد که باید گوشی خود را ظرف ۱۲۰ روز ثبت کنید؛ در غیر اینصورت، در ترکیه قابل استفاده نخواهید بود و آنتن گوشی شما قطع خواهد شد.

رجیستر کردن گوشی در ترکیه

زمان احتیاج به ریجستر کردن گوشی در ترکیه

در صورتی که شما به عنوان یک مسافر قصد دارید بیش از ۴ ماه در ترکیه اقامت کنید، باید به رجیستر کردن گوشی در ترکیه اقدام کنید. این رجیستریشن به منظور اطمینان حاصل کردن از اینکه گوشی شما قابل استفاده در شبکه های تلفن همراه ترکیه است و همچنین بررسی شماره IMEI گوشی استفاده می شود، اما اگر قصد دارید تنها تا ۴ ماه بعد از ورود به ترکیه در این کشور اقامت داشته باشید، نیازی به رجیستر کردن گوشی خود ندارید.

اگر شما گوشی خود را ثبت نکنید، پس از گذشت مهلت قانونی، دسترسی شما به گوشی قطع خواهد شد و بدون اینکه بتوانید آن را مجددا ثبت کنید، دیگر نمی‌توانید از آن استفاده کنید.

هزینه ریجستر کردن گوشی در ترکیه

هزینه رجیستر کردن گوشی در ترکیه، طبق اخرین تغییرات قانونی، 20 هزار لیر است. مدل گوشی مورد نظر تأثیری در این هزینه ندارد و بستگی به نوع و مدل آن نمی‌گذارد. در سال‌های گذشته، این مبلغ برای گوشی‌های اپل با سایر برندها متفاوت بود، اما در سال جدید این مبلغ ثابت است و برای هر نوع موبایل، از جمله ویندوز فون، اندروید، آی او اس و بلک بری، باید همین هزینه را پرداخت کرد.

رجیستر کردن گوشی در ترکیه

ریجستر کردن گوشی در ترکیه چه مزایایی دارد؟

با خرید و رجیستر کردن گوشی در ترکیه، شما قادر خواهید بود از آن در هر دو کشور، یعنی ایران و ترکیه، به طور بی‌محدود استفاده کنید، اما در صورت خرید یک گوشی جدید در ترکیه و تمایل به استفاده طولانی مدت از آن، شما باید مجدداً این فرایند را در ایران تکرار کنید و برای رجیستر کردن گوشی خود در ایران، هزینه ای را پرداخت کنید.

ریجستر کردن گوشی در ترکیه چگونه است؟

پس از ۱۲۰ روز استفاده از سیم کارت ترکیه ای در گوشی، سیم کارت قطع می شود و کاربران برای استفاده بیشتر باید گوشی خود را ثبت کنند. در این مدت، کاربران دو گزینه برای ثبت گوشی خود دارند. اگر کاربران کارت اقامت دارند، باید با اصل پاسپورت و کارت اقامت خود به یکی از دفاتر پست مرکزی مراجعه کنند.

برای دریافت رمز دولت الکترونیک یا E Devlet Şifresi، ابتدا باید مدارک خود را به مراجع ذی‌صلاح ارائه کرده و درخواست خود را ثبت کنید. پس از دریافت رمز، می‌توانید با ورود به سایت دولت الکترونیک یا https://www.turkiye.gov.tr/، از خدمات مختلفی که این سایت ارائه می‌دهد، بهره‌برداری کنید، اما قبل از اینکه به صورت کامل از امکانات سایت استفاده کنید، باید به بخش رجیستر کردن گوشی در ترکیه رفته و پس از درج اطلاعات شخصی خود، مبلغ ۲۰ هزار لیر را واریز کنید.

اگر کارت اقامت ندارید، می‌توانید با استفاده از گوشی تلفن همراه خود کد *#۰۶# را وارد کنید تا کد IMEI ۱۴ رقمی گوشی شما نمایش داده شود. این کد اختصاصی گوشی شماست و باید آن را یادداشت کنید. سپس با استفاده از پاسپورت خود، به همراه این کد و گوشی تلفن همراه به اداره مالیاتی محل سکونتتان مراجعه کنید. در اینجا گوشی خود را به صندوق تحویل می‌دهید و فرم‌های مربوطه را پرکنید. این فرم اطلاعات شما را جمع‌آوری می‌کند و پس از آن یک کارت برای ادامه مراحل به شما اعطا می‌شود.

بعد از دریافت فیش بانکی، شما موظفید به بانک مراجعه کرده و مبلغ مشخص را پرداخت نمایید. همراه با فیش بانکی، شما باید کپی صفحه اول پاسپورت و آخرین مهر ورود به ترکیه را نیز به یکی از نمایندگی‌های تلفن همراه ترکیه ببرید. با ارائه شماره سیم‌کارت و مبلغ مشخص شده، گوشی شما طی یک تا هفت روز رجیستر خواهد شد. لازم به ذکر است که در این روش فقط مجازید از یک خط موبایل استفاده کنید.

رجیستر کردن گوشی در ترکیه

ریجستر کردن گوشی دو سیمکارتی در ترکیه

یکی از ویژگی‌های جالب و مفید گوشی‌های دو سیمکارت، وجود دو IMEI متفاوت برای هر سیمکارت است. این به معنای این است که با پایان یافتن دوره استفاده از یکی از سیمکارت‌ها، می‌توانید اسلات سیمکارت را تعویض کنید و با سیمکارت دیگری ادامه‌ی استفاده را داشته باشید. به این ترتیب، می‌توانید به مدت ۸ ماه از گوشی خود استفاده کنید، بدون نیاز به خرید دومین گوشی.

در بسیاری از موارد، برای سیمکارت دوم هم محدودیتی وجود ندارد و شما می‌توانید بدون نیاز به رجیستر کردن گوشی در کشور مقصد، به صورت نامحدود از سیمکارت دوم خود استفاده کنید. این ویژگی می‌تواند برای افرادی که در سفرهای کوتاه مدت به کشور‌های دیگر سفر می‌کنند، بسیار مفید و کمک‌ کننده باشد.

بهترین راهکار برای ریجستر کردن گوشی در ترکیه

با توجه به هزینه بالای رجیستری موبایل در ترکیه، می‌توانیم به خرید گوشی جدید در این کشور اندیشید، اما باید در نظر داشت که خرید گوشی در ترکیه به صورت کلی هزینه بیشتری نسبت به ایران بر شما می‌آورد. بنابراین در صورتی که دارای یک گوشی موبایل میان رده یا پایین‌تر هستید، بهتر است آن را در ایران بفروشید و با هزینه دریافتی از آن، یک گوشی جدید در ترکیه تهیه کنید، اما اگر دارای یک گوشی بالا رده مثل گوشی‌های حرفه‌ای و بالارده سامسونگ و آیفون هستید، بهتر است هزینه‌ی رجیستر را پرداخت کنید؛ زیرا خرید این برندها در ترکیه هزینه گزافی را بر شما می‌آورد و بهتر است از خرید گوشی‌های بالارده در ترکیه چشم پوشی کنید.

برای رجیستر کردن گوشی، علاوه بر روش های معمول مانند ثبت سریال گوشی در سیستم ثبت اطلاعات تلفن همراه، روش های دیگری نیز وجود دارد که برخی از فروشندگان موبایل از آن استفاده می کنند. یکی از این روش ها، استفاده از روت کردن گوشی و تغییر IMEI آن است. با این حال، ما به هیچ عنوان توصیه نمی کنیم از این روش استفاده کنید؛ زیرا علاوه بر این که قانونی نیست، ممکن است به گوشی صدمات جدی وارد شود. همچنین، هزینه این روش نیز بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ لیر تخمین زده شده است. بنابراین، بهتر است از راه های قانونی و معمول برای رجیستر کردن گوشی استفاده کنید.