HBmag هر آنچه درباره استانبول لازم است بدانید
Hbgroup
مقالات
دسته بندی ها
برچسب ها
HBmag
دسته بندی ها
بازگشت به سایت
خرید خانه در استانبول زندگی در استانبول گردشگری در استانبول شهروندی ترکیه گپ تایم استانبول فیلم و سریال ترکیه حساب بانکی و سرمایه گذاری در ترکیه
صفر تا صد تحصیل در ترکیه 2023 + معرفی دانشگاه ها و شرایط پذیرش

صفر تا صد تحصیل در ترکیه 2023 + معرفی دانشگاه ها و شرایط پذیرش

تحصیل در ترکیه چیزه که ما توی این مقاله قراره مفصل بهش بپردازیم.همینطور شمارو با دانشگاه های برتر استانبول آشنا میکنیم، بطوری که جزیی ترین مباحث رو در رابطه با تحصیل در ترکیه به شما توی این مقاله میگیم ،همراه با شهریه رشته های مختلف، شرایط و قیمت خوابگاه ها بهراه سایت دانشگاه ها. همینطور شرایط اخذ اقامت دانشجویی بصورت ریز به ریز بهتون توضیح دادیم ، با خوندن این مطلب به هیچ مقاله دیگه ای نیاز ندارید
مجموع بازدید : 356 زمان مطالعه : 53 دقیقه و 42 ثانیه

 تحصیل در ترکیه چیزه که ما توی این مقاله قراره مفصل بهش بپردازیم.همینطور شمارو با دانشگاه های برتر استانبول آشنا میکنیم، بطوری که جزیی ترین مباحث رو در رابطه با تحصیل در ترکیه  به شما توی این مقاله میگیم ،همراه با شهریه رشته های مختلف، شرایط و قیمت خوابگاه ها بهراه سایت دانشگاه ها. همینطور شرایط اخذ اقامت دانشجویی بصورت ریز به ریز بهتون توضیح دادیم ، شما با تحصیل و کار در ترکیه میتونید برای اخذ شهروندی ترکیه هم اقدام کنید، با خوندن این مطلب به هیچ مقاله دیگه ای نیاز ندارید.

اقامت تحصیلی ترکیه | تحصیل در ترکیه

راهنمای جامع دانشگاه های برتر ترکیه و شرایط تحصیل در ترکیه (با جزییات )

توی این مقاله ما راجع تحصیل در ترکیه بصورت مفصل صحبت میکنیم ، دقت کنید که این مقاله آپدیت میشه پس میتونید بوکمارکش کنید تا بزودی آپدیت های جدیدش رو هم مطالعه کنید.

لیست دانشگاههای مناسب برای تحصیل در ترکیه که در این مقاله به بررسی کامل آنها میپردازیم

دانشگاه کوچ

دانشگاه سابانجی

دانشگاه بغازیچی

دانشگاه فنی استانبول 

دانشگاه مارمارا

دانشگاه استانبول

دانشگاه آجی بادام

دانشگاه باهچه شهیر

دانشگاه یدی تپه

 

چرا تحصیل در ترکیه را پیشنهاد میکنیم؟

کشور ترکیه و علی الخصوص استانبول دانشگاه های بین المللی بسیار خوبی داره ، و برای ایرانی هایی که دنبال تحصیل در یک کشور اروپایی  هستند و علاقه مند به تحصیل و کسب مدارج بالای علمی هستند ، تحصیل در ترکیه به دلایل مختلفی میتونه گزینه بسیار عالی باشه .

اولین ویژگی که دانشگاه های استانبول برای ایرانیان دارند اینه که کشور ترکیه یه کشور اروپایی هستش ، با آب و هوایی شبیه آب و هوای ایران و در همسایگی و نزدیکی ایران قرار داره . یعنی علاوه بر اینکه شما دچار تغییر آب و هوایی زیادی نمیشید خیلی به ایران نزدیک هستید و تو رفت و آمد دچار مشکل نمیشید.

دانشگاه های تریکه رتبه علمی بالایی در بین دانشگاه های جهان دارند . اونها بر اساس نظام آموزشی اروپا فعالیت میکنن ، و با نظارت شورای آموزشی عالی ترکیه YOK استاندارههای آموزشی بین المللی را در سیستم آموزشی خود اجرا میکنند.

بیشتر دانشگاه های ترکیه هماهنگ با برنامه تبادل دانشجویی ارسموس پلاس به دانشجویان خود اجازه تحصیل در دیگر دانشگاه های کشورهای اروپایی رو هم میدن.

تحصیل توی این کشور میتونه دروازه ای برای ورود شما به کشورهای دیگه اروپایی برای کار و زندگی باشه . علاوه بر این جاذبه های گردشگری و فرهنگی بسیار زیادی داره که همه این موارد در کنار هم بهمراه روابط دیپلماتیک قوی ایران با کشور ترکیه میتونه گزینه مناسب برای تحصیل و اخذ اقامت کشور ترکیه باشه.

 

جهت تحصیل در ترکیه بهترین دانشگاه های استانبول کدامند؟

دانشگاه های دولتی و خصوصی زیادی توی شهر استانبول که رتبه های برتر در بین دانشگاه های جهان رو دارند به خودشون اختصاص دادند. این دانشگاه ها تونستند دانشجوهای زیادی رو از جاهای مختلف جهان بخاطر داشتن سطح بالای از استانداره های آموزشی که ارائه میدن به خودشون جذب کنند . برای تحصیل در ترکیه بهتره که با این دانشگاه ها حتما آشنا بشید.

 

 دانشگاه کوچ ترکیه | تحصیل در ترکیه

دانشگاه کوچ  Koc University

نام دانشگاه

کوچ

نوع

خصوصی

شهر

استانبول

رتبه

1

تعداد دانشکده

7

تایید وزارت علوم ایران

است

زبان

انگلیسی

شرایط پذیرش

آزمون TR‌‌‌ YÖS, SAT

آدرس سایت

https://www.ku.edu.tr/en

 

دانشگاه کوچ ترکیه در سال 193 توسط کمک خانواده کوچ در تپه های ساریایر استانبول تاسیس شد . دانشگاه کوچ استانبول یک دانشگاه خصوصی هستش که از لحاظ رتبه بندی جهانی اولین و بهترین دانشگاه کشور ترکیه هستش.بخاطر همین مساله افراد زیادی در دنیا برای تحصیل در ترکیه این دانشگاه رو انتخاب میکردند.

دانشکاه کوچ از زمان تاسیس همیشه تلاش کرده که در همه عرصه ها پیشرو باشه و آموزشی در سطح برتر جهانی به دانشجویان خودش ارائه بده . دانشگاه کوچ استانبول به دلیل تعهد در برتر بودن ، جذب اساتید بین المللی و داخلی با سطح علمی و مدارک بالا و پذیرش دانشجو بدون کنکور در ترکیه معروف هستش .

دانشگاه کوچ استانبول بخاطر دستاوردهای زیادی که داشته دومین دریافت کننده کمک های مالی برای تحقیقات از دولت ترکیه و اتحادیه اروپا هستش.

آدرس دانشگاه کوچ استانبول کجاست

استانبول ، ساری یر 3450 جاده ساری یر روملی فنری ، رو ملی فنری

KocÜniversites

Rumelifeneri, Sar
ıyer Rumeli Feneri Yolu, 34450 Sarıyer/İstanbul, Türkiye

دانشگاه کوچ در جاده sariyer-Rumelifeneri واقع شده با ماشین از Sariyer  حدود 10 دقیقه فاصله داره .

نزدیک ترین ایستگاه مترو Haciosman در خط M2 (سبز ) هستش که از تکسیم می گذره . دسترسی به پردیس اصلی به واسطه اتوبوس های شهرداری ، مینی بودس و شاتل های دانشجویی امکان پذیر هستش.

 

رتبه دانشگاه کوچ ترکیه

دانشگاه کوچ استانبول هم اکنون بهترین دانشگاه ترکیه هستش و در موسسات رتبه بندی دانشگا های جهان بهترین امیتاز رو داره . این افتخارات بخاطر انتشار مقالات علمی و تحقیقاتی بسیار زیاد در مدت زمان بسیار کم هستش . رتبه بندی وبسایت QS :

QS World Ranking 2023    (رتبه در جهان) : 451

EECA University Rankings (رتبه اروپا نوظهور و آسیای مرکزی) :11

Top 50 under 50 (رتبه در بین دانشگاه های تازه تاسیس) : 61-70

رتبه بندی موضوعی رشته های دانشگاه کوچ ترکیه در سال 2023 براساس رتبه بندی همین وبسایت:

·        باستان شناسی : ۱۰۱-۱۵۰

·        مطالعات تجاری و مدیریت : ۲۵۱ ۳۰۰

·        اقتصاد : ۲۵۱ ۳۰۰

·        مهندسی برق و الکترونیک : ۳۰۱ ۳۵۰

·        مهندسی مکانیک : ۳۰۱ ۳۵۰

·        علوم اجتماعی و مدیریت : ۳۳۱

·        مهندسی شیمی : ۳۵۱ ۴۰۰

·        علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات : ۴۰۱ ۴۵۰

·        ریاضیات : ۴۰۱ ۴۵۰

·        مهندسی و فناوری : ۴۰۱ ۴۵۰

·        داروسازی : ۵۰۱ ۵۵۰

·        فیزیک و نجوم : ۵۰۱ ۵۵۰

 

 این دانشگاه در رتبه بندی وبسایت The Times Higher Education World University در سال 2020 رتبه ۵۰۱ تا ۶۰۰ را کسب کرده است.

 

مزایای تحصیل در ترکیه در دانشگاه کوچ استانبول 

تحصیل توی دانشگاه کوچ ترکیه قطعا تضمینی شغلی برای هر شخصی هستش که توی این دانشگاه درس خونده . دانشگاه کوچ عضو معاهده بولونیا و اراسموس هستش و دانشجو بعد از اتمام تحصیل خودش به راحتی میتونه در تمامی دانشگاه های اروپایی و آمریکایی ادامه تحصیل بده .

این دانشگاه بسیار به افرادی که موفق هستند ارزش قائل میشه و به دانشجویانی که در حین تحصیل موفق شدند نمرات عالی رو کسب کنند و تحقیقات مختلفی داشته باشند  کمک هزینه ها و بورس های مختلف از 25 درصد تا 100 درصد رو اعطا کنه.

سطح علمی اساتید دانشگاه کوچ بسیار بالا هستش و حدود 30 % اساتید این دانشگاه از دانشگاه های اروپایی و آمریکایی هستند . بطوری که برای هر 11 دانشجو در این دانشگاه 1 عضو هیات علمی وجود داره.

یکی از ویژگی دانشگاه کوچ استانبول به دلیل اینکه تحت حمایت خانواده کوچ ( ثروتمند ترین خانواده ترکیه ) هستند. دانشجویان برتر بعد از اتمام تحصیل توسط خود شرکت های هولدینگ کوچ با درآمدهای بالا به کار گرفته میشن.

شاید دلتون بخواد بدونید دانشگاه کوچ مورد تایید وزرات علوم و وزرات بهداشت ایران هم هستش و شما به راحتی میتونید در ایران هم کار کنید.

دانشگاه کوچ امکانات رفاهی زیادی رو برای دانشجویان خودش تعبیه کرده که هر دو پردیس دانشگاه در دسترس دانشجویان هستش . در محیط دانشگاه مراز روانشانسی هستش که مداوم دانشجویان رو مورد ارزیابی قرار میده.

 

شرایط پذیرش در دانشگاه کوچ استانبول

دانشگاه کوچ ترکیه فقط از دو طریق دو آزمون SAT  و ACT دانشجو میگیره . برای قبول تو رشته های پزشکی حتما باید نمره پیش دانشگاهی و دیپلم شما بالای 18 باشه و برای سایر رشته ها نمره بالای 14 مورد تایید هستش.

برای پذیرش رشته پزشکی حداقل نمره در آزمون SAT 1410 از 1600 و در آزمون ACT نمره 31 از 36 هستش.

دانشگاه کوچ استانبول از بین متقاضیان تحصیل در ترکیه فقط برخی رو با ارزیابی نمره آزمون ، نمرات دبیرستان ، انگیزه نامه ، توصیه نامه و مقالات و... ارزیابی و انتخاب میکنه . علت اینکار اینه که دانشگاه کوچ استانبول دنبال با استعداد ترین و درخشان ترین افراد هستش.

برای متقاضیانی که از ایران قصد پذیرش توی این دانشگاه رو دارند  شرکت کردن در آزمون SAT به مراتبط از آزمون ACT راحتتر هستش . شما برای شرکت توی این آزمون میتونید به یکی از کشورهای همسایه از جمله خود کشور ترکیه این آزمون رو برگزار میکنه مراجعه و شرکت کنید.

حداقل نمره قبولی در تمامی رشته ها توی این آزمون 1180 از 1600 و برای رشته پزشکی 1410 از 1600 هستش.

 

بورسیه دانشگاه کوچ استانبول ترکیه

دانشگاه کوچ ترکیه به دلیل این که فقط به دنبال نوابغ برای بورسیه هستش، ثبت نام از طریق وبسایت ترکیه بورسلاری را قبول نداره و فقط از طریق خود سایت دانشگاه کوچ می توان برای بورسیه تحصیلی اقدام کرد. زمان ثبت نام بورسیه دانشگاه کوچ اردیبهشت ماه و اوایل خرداد ماه است.

 

امتیازات بورسیه دانشگاه کوچ ترکیه

پوشش شهریه دانشگاه با تخفیف های 25 تا 100 درصد

حقوق ماهیانه 1500 لیر برای ارشد و 3000 لیر برای دکتری

ماهیانه 750 لیر برای خوابگاه و یا کسانی که منزل اجاره میکنند

بیمه درمانی کامل

کمک هزینه سفر های تحقیقاتی و تفریحی

کارت تغدیه برای تخفیف

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام بورسیه کوچ استانبول

برای تحصیل در ترکیه و ثبت نام بورسیه دانشگاه کوچ استانبول مدارک زیر رو باید تهیه کنید.

دو عدد توصیه نامه برای کارشناسی و کارشناسی ارشد و سه عدد توصیه نامه

نمره آزمون SAT ، ALES ، GRE

نمرات پیش دانشگاهی و دیپلم به همراه ریز نمرات و ترجمه شده

انگیزه نامه

نکته مهم: آخرین مهلت برای ثبت نام بورسیه دانشگاه کوچ استانبول در مقاطع ارشد و دکتری 10 خرداد 1400 هستش.

 

شهریه دانشگاه کوچ ترکیه

دانشگاه کوچ ترکیه به دلیل این که خصوصی هستش و کمک هزینه ای از طرف دولت دریافت نمی کند شهریه های بالایی داره، اما دانشگاه برای کمک به دانشجویان در پرداخت شهریه، بورسیه های مختلفی را در نظر می گیرد. این بورسیه ها به افرادی که معدل های بالایی در دوران دبیرستان کسب کرده اند، نمره آزمونشان بالا است و یا در دوران تحصیل در دانشگاه کوچ خوش درخشیده اند تعلق خواهد گرفت.

 

شهریه رشته پزشکی : 133000 لیر سالیانه

شهریه تمامی مقاطع به جز رشته پزشکی : 96500 لیر

 

رشته های دانشگاه کوچ استانبول

رشته های دانشگاه کوچ ترکیه بسیار متنوع بوده و در اکثر این رشته ها بهترین دانشگاه ترکیه هستش. اکثر رشته ها به جز رشته پرستاری به زبان انگلیسی تدریس میشه، رشته حقوق نیز به صورت هم ترکی و هم انگلیسی تدریس می شه. تعداد افرادی که مقابل هر رشته نوشته شده میزان پذیرش دانشگاه در دوره کارشناسی هستش.

 

پزشکی: 20 نفر

پرستاری: 15 نفر (ترکی)

مدیریت: 75 نفر

روابط بین الملل: 44 نفر

شیمی: 11 نفر

ریاضی: 12 نفر

زیست مولکولی و ژنتیکی: 16 نفر

فیزیک: 11 نفر

مهندسی کامپیوتر: 43 نفر

مهندسی الکتریک و الکترونیک: 44 نفر

مهندسی صنایع: 49 نفر

مهندسی زیست و شیمی: 19 نفر

مهندسی مکانیک: 41 نفر

باستان شناسی و تاریخ هنری: 14 نفر

تاریخ: 13 نفر

فلسفه: 10نفر

روانشناسی: 39 نفر

جامعه شناسی: 17 نفر

حقوق: 63 نفر (ترکی و انگلیسی)

اقتصاد: 58 نفر

 

دانشکده های دانشگاه کوچ

دانشکده های مختلفی در دانشگاه کوچ استانبول وجود داره که هر کدام از آن ها رشته های پیرامون موضوع خود را پوشش می دهند.

 

دانشکده حقوق

دانشکده پزشکی (SOM)

دانشکده پرستاری (GSB)

دانشکده علوم و مهندسی (GSSE)

دانشکده علوم انسانی (GSSSH)

دانشکده علوم بهداشت (GSHS)

کالج علوم و اقتصاد اداری (CASE)

کالج علوم (CS)

کالج علوم اجتماعی و علوم انسانی (CSSH)

کالج مهندسی (CE)

رشته پزشکی دانشگاه کوچ ترکیه

دانشکده پزشکی دانشگاه کوچ در سال 2010 با ورود 40 دانشجو که از بین آنها 20 نفر بورسیه کامل داشتند، شروع به کار کرد . دروس این دانشکده مانند سایر دانشکدههای دانشگاه کوچ به زبان انگلیسی تدریس میشه اما از سال چهارم تحصیل که آموزش بالینی شروع میشه ، زبان آموزشی آن به ترکی تغییر پیدا میکنه ، اما کماکان زبان دوره در دروس تئوری انگلیسی است. در این دانشکده از سال دوم به بعد به دانشجویان آموزش مبتنی بر سیستم داده میشه  که در آن علاوه بر سیستم اندامها، مطالعات حوزه‌‌هایی مانند سرطان و پزشکی مولکولی نیز انجام میگیره. برای کسانی که قصد تحصیل پزشکی در ترکیه را دارند، این دانشگاه یکی از بهترین انتخابها است، آن هم به این دلیل که بهعلاوه معتبر بودن در اروپا، دانشگاه کوچ مورد تأیید وزارت بهداشت ایران نیز هست و فارغالتحصیلان آن میتوانند به راحتی در ایران مشغول به کار شه.

 

خلاصه مباحث مربوط به دانشگاه کوچ

دانشگاه کوچ بهترین دانشگاه کشور ترکیه هستش ، که مدرکش مورد تایید وزارتخانه های بهداشت و علوم ایران هم هستش ، دانشگاه کوچ در برنامه تبادل دانشجویی اراسموس پلاس هم عضو هستش.

شهریه توی این دانشگاه ها اگر بورس نشید و بخواید آزاد شرکت کنید برای رشته پزشکی 133000 لیر در سال و برای رشته های دیگه 96000 لیر در سال هستش .

برای تحصیل در ترکیه ،  این  دانشگاه بدون آزمون دانشجو نمیگیره و حتما باید از طریق آزمون های SAT و ACT وارد این دانشگاه بشید . این دانشگاه در پردیس مرکزی و پردیس غربی مجموعه خوابگاهی برای پسرها و دخترها داره.

 دانشگاه سابانچی ترکیه | تحصیل در ترکیه

 دانشگاه سابانچی

نام دانشگاه

سابانجی

نوع

خصوصی

شهر

استانبول

رتبه

20

تعداد دانشکده

3

تایید وزارت علوم ایران

است

زبان

انگلیسی

شرایط پذیرش

آزمون TR‌‌‌ YÖS, SAT

آدرس سایت

https://www.sabanciuniv.edu/en

 

 دانشگاه ساباچی جزو دانشگاهای خصوصی ترکیه هستش که در سال 1994 افتتاح شد ، یکی از دانشگاهای برتر ترکیه همین دانشگاه سابانچی هستش که از بین کسانی که قصد تحصیل در ترکیه رو دارند در طول سال از جاهای مختلف دنیا پذیرش میکنه .

آدرس دانشگاه سابانچی در یک محوطه 1.26 میلیون متر مربعی در فاصله 40 کیلومتری از مرکز شهر استانبول واقع شده است. 

دانشگاه سابانچی رشته های مختلفی رو به زبان انگلیسی و در قالب 3 دانشکده ارائه میده . یکی از ویژگیهای ممتاز این دانشگاه آزادیهای آکادمیک بسیار است، به این معنا که دانشجویان اجازه دارند در دوسال اول تحصیلی تغییر رشته دهند. این امکان با توجه به بالا رفتن آگاهی دانشجویان از تحصیلات در مقاطع بالاتر و شناخت بهتر آنها از رشته و شغل مورد علاقهشان صورت میگیرد. این دانشگاه همچنین با قرار گرفتن در جایگاه الف (ممتاز) دانشگاههای مورد تایید وزارت علوم ایران در ترکیه؛ در ایران نیز از اعتبار علمی خوبی برخوردار هستش.

 

دانشکدههای دانشگاه سابانچی

در دانشگاه سابانچی دانشکدههای بسیاری وجود داره که هر کدام رشتههای مربوط به خود را ارائه میدن. این دانشگاه دارای سه دانشکده و یک مدرسه زبان است :

 

دانشکدهی هنر و علوم اجتماعی

 دانشکده علوم طبیعی و مهندسی

 دانشکده مدیریت

مدرسهی زبان

رشتههای دانشگاه سابانچی

دانشگاه سابانچی ترکیه رشتههای بسیاری را ارائه میده و امکان تحصیل در این رشتهها را برای تمامی دانشجویان فراهم کرده است. برخی از رشتههای ارائه شده در دانشکدههای این دانشگاه عبارتند از:

 

فیزیک

مهندسی و علوم کامپیوتر

مهندسی برق

مهندسی صنایع

مهندسی نانو و مواد شناسی

مهندسی الکترومکانیکی

مهندسی زیست شناسی، زیست مولکولی و ژنتیک

مطالعات فرهنگی

علوم اقتصادی

مدیریت

علوم سیاسی

مطالعات بینالمللی

علوم اجتماعی

ارتباطات

MBA

هنرهای تجسمی

آزمون ورودی دانشگاه سابانچی

دانشجویان برای اخذ پذیرش از دانشگاه سابانچی نیاز که در آزمون SAT شرکت کنند. این آزمون از مهمترین آزمونهای ورودی به دانشگاههای ترکیه است. دانشجویانی که قصد تحصیل در ترکیه و ورود به مقطع کارشناسی دانشگاه سابانچی را دارند موظف هستند در این آزمون شرکت کنند. برای مقطع ارشد و دکتری نیاز است که دانشجویان، نمره آزمونهای GRE و GMAT را ارائه بدن. نمرات قبولی آزمونSAT دانشگاه سابانجی به شرح زیر هستش: 

 

نتایج آزمون SAT برای دانشجویان بینالمللی: حداقل ۱۱۰۰ از ١۶٠٠

نمره آزمون SAT ریاضیات: حداقل ۶۰۰ از ۸۰۰

 

زبان آموزش در دانشگاه سابانچی

زبان آموزشی در دانشگاه سابانچی، انگلیسی هستش  به همین علت Sabanci برای همه ی دانشجویان ۲ دوره در نظر گرفته که گذراندن آن برای همه الزامیه:

دوره اول: آموزش پایه

دوره دوم: دانشگاهی

دانشجویان موظفند دوره ی آموزش پایه را با موفقیت بگذرانند و سپس وارد دوره ی دوم بشن.

 

دوره پایه

دوره آموزش پایه شامل قبول شدن درآزمون ELAE (آزمون زبان انگلیسی) و آموزش کامل زبان انگلیسی و ترکی است، دانشجویان پس از موفقیت در این دوره، میتوانند وارد دوره دانشگاهی شه.

در این دوره، دانشجویان کارشناسی با توجه به نمرهی آزمون ELAE در سه سطح: مبتدی، متوسط و بالاتر از متوسط، تقسیمبندی میشه.

با استفاده از متدهای جدید و برگزاری کلاسهای منظم که توسط مدرسهی زبان دانشگاه Sabanci برگزار میشه، در این دوره سطح زبان انگلیسی و ترکی خود را ارتقا میدهند.

دانشجویان پس از کسب موفقیت در این دوره وارد دورهی دوم یا همان دوره دانشگاهی میشه و سال اول تحصیلی خود را به عنوان دانشجوی جدیدالورود، آغاز میکنند.

 

دوره دانشگاهی

در این دوره، دانشجویان آموزشهای چند رشتهای میبینند و دروس تخصصی رشتهی خود را میگذرانند.

از آن جایی که دانشگاه Sabanci رویکردی چند رشتهای داره به همین دلیل تعامل خوبی میان رشتههای مختلف خود ایجاد میکند. این دانشگاه تلاش میکند میان علوم طبیعی و علوم اجتماعی رابطهی نزدیکی برقرار کنه.

در همین راستا دانشجویان در سال اول دروسی که بر جامعه  و بشریت تمرکز دارند رو میگذرونن. از جملهی این دروس میشه به انسان و جامعه، طبیعت و علم، تاریخ انقلاب ترکیه، اصول آتاتورک و… اشاره کرد.

 

دانشجویان پس گذراندن دو سال اول تحصیلی که تقریبا برای همه یکسان است و شامل آموزشهای چند رشتهای است، رشتهی مورد علاقهی خود را انتخاب میکنند و به صورت تخصصی به تحصیل در آن رشته میپردازند.

 

بورسیه دانشگاه سابانچی

بورسهای تحصیلی در این دانشگاه به دانشجویان فارغ از هر جنسیت، نژاد، ملیت، رنگ، مذهب و… اعطا میشه که این امر موجب تسهیل فرآیند درس خواندن، برای بسیاری از دانشجویان میشه. دانشجویان بینالمللی که قصد تحصیل در ترکیه رو دارند در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری این فرصت را دارند که بورسیه پذیرش در دانشگاه سابانچی را بدست بیارن. تعداد بورسیه تحصیلی محدودی در همه سطوح وجود داره و رقابت بسیار شدید هستش. نمرات مشخص سطح بورس تحصیلی  را تضمین نمیکنند. در حالی که فرم درخواست پذیرش از دانشگاه را پر میکنید، میتونید قسمت مربوطه را پر کنید تا نشان بدید دوست دارید برای بورس تحصیلی در نظر گرفته بشید. با این حال، تمام متقاضیان به طور خودکار برای بورس تحصیلی ارزیابی میشه حتی اگر این بخش را پر نکنند.

 

توجه داشته باشید که سوابق تحصیلی، نامههای مرجع، نتایج آزمون، ریز نمرات، نتایج مصاحبه و هر سندی که نشاندهنده موفقیت تحصیلی شما باشه مانند جوایز در مسابقات، هرگونه گواهینامه المپیاد توسط کمیته بورس تحصیلی در نظر گرفته خواهد شد. بنابراین، بارگذاری این نوع اسناد را از دست ندید. کمیته بورس تحصیلی حق درخواست مدارک و یا شرایط اضافی را از دانشجویان احتمالی محفوظ داره. هنگامی که در زمان پذیرش بورس تحصیلی دریافت میکنید، برای دوره تحصیل منظم شما ادامه پیدا میکنه.

 

مدارک مورد نیاز جهت دریافت بورسیه تحصیلی دانشگاه سابانچی

برای بورسیههای تحصیلات تکمیلی، سوابق تحصیلی شما (امتیازات قبلی BA، معدل، نامههای مرجع و غیره) و نتایج آزمون (نتایج GMAT / GRE و غیره) مطابق با معیارهای لازم در هنگام پذیرش ارزیابی میشه و اگر واجد شرایط هستید، انواع مختلف بورسیهها با تصمیم کمیته بورس تحصیلی دانشگاه Sabancı به شما اعطا میشه. برای بورسیههای تحصیلات تکمیلی، چندین فرصت برای دانشجویان خارجی وجود داره و هر ساله به بسیاری از دانشجویان بورسیه تحصیلی تعلق میگیرد.

 

امکانات دانشگاه سابانچی

ارائه مسکن و محل اقامت به دانشجویان بینالمللی

مرکز هنرهای نمایشی

مرکز ورزشی

مرکز بهداشت (یک بیمه درمانی خصوصی برای هر دانش آموز)

سالن فیلم، سوپرمارکت، کتابفروشی، بانک

بسته خدمات فوق العاده فناوری اطلاعات (یک رایانه لپ تاپ ، یک مجموعه استانداره از نرم افزار نصب شده و دسترسی بدون وقفه به اینترنت در هر نقطه از دانشگاه)

بیش از ۵۰ باشگاه دانشجویی فعال

خدمات ۲۴ ساعته پذیرش آزمایشگاه و مرکز اطلاع رسانی (کتابخانه)، ۷ روز در هفته

 

رتبه دانشگاه سابانچی

رنگینگ این دانشگاه نشان دهندهی سطح کیفی بالای دانشگاه Sabanci در میان دانشگاههای برتر ترکیه و جهان هستش. رنکینگ بالای دانشگاه Sabanci آن را به یکی از بهترین دانشگاههای ترکیه تبدیل کرده. این دانشگاه جایگاه خوبی در بین دانشگاههای دنیا داره ویکی از بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در ترکیه به حساب میاد در ادامه رتبه این دانشگاه را در معتبرترین رتبهبندیهای دانشگاهها بررسی میکنیم:

 

رنکینگ جهانی Qs در سال ۲۰۲۲ : رتبه ۵۴۰-۵۳۱

رتبهبندی دانشگاههای جهانی در سال ۲۰۲۱ : رتبه ۵۰۱ ۶۰۰

رتبهبندی بهترین دانشگاههای جهانی در سال ۲۰۲۱: رتبه ۹۰۱

 

هزینه تحصیل در دانشگاه سابانچی

شهریه دانشگاه سابانچی در مقاطع به شرح زیر هستش.

کارشناسی همه رشته ها

21500 لیر

کارشناسی ارشد همه رشته ها

19500 لیر

 

اخذ پذیرش در دانشگاه سابانچی

شرایط و مدار  مورد نیاز برای اخذ پذیرش در دانشگاه سابانجی به صورت زیر است :

 

پرداخت هزینه آنلاین درخواست فرم پذیرش و بررسی آن

کپی یکی از نتایج آزمون / دیپلم با نمره معتبر پذیرفته شده توسط دانشگاه

در صورت فارغ التحصیلی ، دیپلم دبیرستان (اگر به زبان دیگری به جای ترکی یا انگلیسی باشه ، ترجمه محضری نیز باید ارائه شه)

رونوشت رسمي ، نشان دادن تمام دروس و نمرات اخذ شده در كل آموزش دبيرستان ( تأييد شده توسط مرجع دبيرستان)

نمره آزمون مهارت زبان آیلتس، تافل

در صورت وجود ، توصیه نامه نامه دانشگاهی

اگر متقاضی تحصیلات متوسطه را در ترکیه گذرانده باشه ، ادامه مدارک لازم است:

 

الف) کپی اجازه اقامت برای کسانی که دارای تابعیت خارجی هستند

ب) رونوشت کارت آبی یا نامه رسمی برای انصراف از ملیت ترکیه برای کسانی که تابعیت ترکیه را انصراف دادهاند

ج) کپی مجوز اقامت یا سندی رسمی که تاریخ اخذ تابعیت ترکیه را نشان میده (مانند Vukuatlı Nüfus Kayıt Örneği یا تصمیم دادگاه)

برای کسانی که تابعیت ترکیه را از طریق تولد کسب نمی کنند کلیه اسناد مربوط به درخواست باید حداکثر تا پایان مهلت درخواست به واحد منابع دانشجویی دانشگاه Sabancı ارسال شه.

 

پس از پذیرش در مرحله ی اول از طرف دانشگاهSabanci برای مصاحبهی کتبی یا حضوری ، دعوت میشوید. پس از موفقیت در مصاحبه شما عضوی از خانواده ی بزرگ Sabanci هستید.

 

لازم به ذکر است که برای پذیرش در Sabanci، مانند سایر دانشگاههای ترکیه نباید تبعهی ترکیه باشید و نیاز به ارائهی ویزای تحصیلی است.

 

چشماندازهای شغلی فارغالتحصیلان

فارغ التحصیلان دانشگاه Sabanci جایگاه خوبی در ترکیه و سایر کشورهای جهان دارند. ۹۰ درصد از فارغ التحصیلان این دانشگاه با فاصلهی کمتر از سه ماه از اتمام تحصیل مشغول به کار شدهاند. همچینین بسیاری از ۷۰۰۰ فارغالتحصیل مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، برای ادامه تحصیل یا کار جذب مطرحترین دانشگاههای دنیا شدهاند. از جملهی این دانشگاهها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

 

دانشگاه هاروارد

دانشگاه ماساچوست

دانشگاه استنفورد

دانشگاه پلی تکنیک میلان

دانشگاه بوستون

دانشگاه براون

 دانشگاه بغازیچی ترکیه | تحصیل در ترکیه

 دانشگاه بغازیچی

نام دانشگاه

بغازیچی

نوع

دولتی

شهر

استانبول

رتبه

2

تعداد دانشکده

7

تایید وزارت علوم ایران

است

زبان

ترکی ، انگلیسی

شرایط پذیرش

آزمون SAT

آدرس سایت

https://www.boun.edu.tr/en_US

 

وقتشه که یکی دیگه از بهترین دانشگاههای ترکیه، یعنی دانشگاه بغازیچی ترکیه را به شما معرفی کنیم. دانشگاهی که اکثر دانشجویان مقطع کارشناسی آن به راحتی فاند دانشگاههای مطرح آمریکا و کانادا را می گیرن. پذیرش بدون کنکور ترکیه و یا قبولی در بورسیه این فرصت بسیار خوبیه که بغازیچی برای دانشجویان خود فراهم کرده.شمایی که قصد تحصیل در ترکیه رو دارید آیا می دونید که دانشگاه بغازیچی در واقع ادامه ی کالج روبرت هستش که در سال 1863 تاسیس شد؟ این اولین موسسه ی آموزش عالی در قالب دانشکده متعلق به کشور آمریکا بود که در خارج از آن کشور ساخته می شد. برای همین سطح علمی این دانشگاه بالاست و اساتید مجرب و بین المللی در آن مشغول به تدریس هستند.

 

معرفی دانشگاه بغازیچی استانبول برای تحصیل در ترکیه 

فعالیت های دانشگاه بغازیچی ترکیه به طور رسمی از سال 1971 در منطقه ی ببک در استانبول شروع شد. اینجا، یک دانشگاه دولتی که متقاضیان آزمون ورودی دانشگاههای ترکیه برای آن سر و گردن می شکنند. تقریبا میشه گفت مانند دانشگاههای دولتی تهران در دانشگاه خودمون هستش که رتبه های برتر آزمون سراسری در آن تحصیل می کنند. این دانشگاه، به خاطر رشته های مهندسی، علوم اجتماعی، علوم پایه، علوم آموزشی، علوم شغلی و هنرهای زیبا مشهوه. جالبه بدونید  که بغازیچی ترکیه، لقب دانشگاه سبز و پایدار را به خودش داده و هدف خودش رو رسیدن به قله ی دانش و اهداف پایدار معرفی کرده. بخاطر همینه که اگر شما قصد تحصیل در ترکیه رو دارید باید حتما با این دانشگاه آشنا بشید که در ادامه ویژگی های دانشگاه آورده شده:

 

آدرس دانشگاه بغازیچی

دانشگاه بغازیچی شامل 6 پردیس (شمالی، جنوبی، هسار، اوچاکسوار، کندیلی و کیلیوس ) است.  چنان چه نام تنگه بسفررا شنیده باشید، 6 پردیس دانشگاه تقریبا همگی در قسمت شمالی شهر زیبای استانبول قرار گرفته اند. چنان چه یک سرچ کوچک در اینترنت در مورد تنگه بسفر داشته باشید، متوجه موقعی جغرافیایی و عالی این قسمت بی نظیر استانلبول خواهید شد. مساحت کلی این دانشگاه چیزی حدود ۱۶۸۰۰۴۲ مترمربع است.

رتبه دانشگاه بغازیچی استانبول

همانطور که گفته شد، دانشگاه بغازیچی ترکیه یکی از بهترین دانشگاههای ملی داخل کشور ترکیه است که رتبه های برتر در آن تحصیل می کنن. برای همین بسیاری از دانشجویان بین المللی به دنبال گرفتن پذیرش در دوره های مختلف تحصیلی در یکی از دانشکده های بغازیچی هستند. دلیل این امر نیز رتبه ی قابل توجه دانشگاه و رنکینگ بالای آن هستش. در میان دانشگاههای داخل ترکیه رتبه بهترین دانشگاه رو داره  و در مقیاس جهانی، بر اساس رتبه بندی های موسسه های Times , QS بین رتبه های 230 تا 400 در سال 2018 قرار داشته. همانطور که گفته شد این دانشگاه در ابتدا اولین موسسه آموزش عالی آمریکا در خارج از خاک خودش بوده است، برای همین براساس قوانین Erasmus و Mevlana تبادل دانشجو بین بغازیچی و دانشگاههای آمریکا و اروپا هر سال صورت می گیره. این دلیل دیگری برای محبوبیت این دانشگاه میان دانشجوهاست. دانشجویان مقطع کارشناسی در دانشگاه بغازیچی به راحتی می توانند بورس یکی از دانشگاههای برتر دنیا مانند هاروارد؛ ام آی تی، پرینستون و … را بگیرن.

·        رتبه دانشگاه در Times2020: 601-800

·        رتبه دانشگاه در QS 2020: 651-700

شرایط پذیرش دانشگاه بغازیچی ترکیه

برای دوره های کارشناسی در دانشگاه بغازیچی ترکیه آزمون SAT  و برای دوره های بالاتر ارشد و دکترا قبولی در Gre نیازه. زبان تدریس در بغازیچی، انگلیسی هستش، پس شما باید سطح انگلیسی تون در حد قابل قبول باشه. البته دانشگاه دوره های آموزشی را برای افراد به مدت یک سال برگزار می کنه.

آزمون sat در واقع آزمون ریاضیات که باید داوطلب در این آزمون نمره بالای 1000 کسب کند. برای نمره زبان انگلیسی نیز نمره 79 تافل و 6.5 آیلتس مورد نیازه. در مراحل اولیه ی پذیرش در دانشگاه بغازیچی مدارکی از جمله فرم درخواست، اسکن مدرک دیپلم، اسکن مدارک دانشگاهی، ریز نمرات، قبولی در آزمون YGS-LYS، قبولی در آزمون SAT، نمره آیلتس یا تافل و مدرک آن و رسید پرداخت هزینه را به دانشگاه ارائه می دید. در مرحله ی دوم برای دانشجویان بین المللی ارائه اصل پاسپورت معتبر، کپی از تمام صفحات آن، دو قطعه عکس 3*4، کپی پذیرش دانشگاه، بیمه سلامت، مدرک تمکن مالی، گواهی عدم سوء پیشینه، مورد نیاز است. در ادامه مدارک مورد نیاز برای هر مقطع تحصیلی به صورت جدا آورده شده است. مدارک کلی برای ادامه تحصیل به شرح زیر هستند:

·        پرداخت اپلیکیشن فی

·        ریزنمرات و مدرک مقطع قبلی

·        توصیه نامه از استاد راهنما

·        رزومه

·        نمرات آزمون های زبان انگلیسی

·        انگیزه نامه

 

مدارک لازم برای تحصیل در مقطع کارشناسی

o       تکمیل کردن فرم درخواست

o       رونوشت از مدرک دبیرستان

o       دیپلم دبیرستان با تاییدیه رسمی

o       کارنامه OSYS

o       کارنامه آزمون sat: در این آزمون، داوطلبان باید نمره ریاضیات و خواندن خود که برای ریاضی حداقل نمره 35.5 از 40 و برای ریدینگ یا خوانش 65 از 80 است را کسب کنند.

o       مدارک زبان انگلیسی

o       اظهارنامه در مورد هدف از تحصیل در دانشگاه بغازیچی ترکیه

o       فتوکپی از گذرنامه

o       رسید هزینه درخواست

o       تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

o       مدرک کارشناسی 4 ساله

o       معدل GPA دوره ی کارشناسی، که باید حداقل 2.5 از 4 باشه

o       آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی

o       گواهی زبان انگلیسی: آزمون های آیلتس، تافل و یا بیوپ

o       مدرک کارشناسی

o       دو تا معرفی نامه آموزشی

o       تاییدیه سطح زبان انگلیسی

مدارک لازم برای تحصیل در مقطع دکترا

o       مدرک کارشناسی ارشد

o       معدل جی پی ای باید حداقل 3.2 از 4 باشه

o       آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی

o       مدرک کارشناسی و مدرک کارشناسی ارشد

o       رونوشت از برنامه های تحصیلی دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد

o       تاییدیه سطح زبان انگلیسی

o       دو معرفی نامه آموزشی

o       اطلاعاتی در مورد اینکه موضوع مورد نظر دانشجو برای تخصص چیست، 3 الی 5 صفحه به زبان انگلیسی

 

آزمون sat دانشگاه بغازیچی برای تحصیل در ترکیه

یکی از آزمون های مهم برای ورودی بسیاری از دانشگاههای ترکیه آزمون SAT است. برای دانشگاه ساکاریا نیز از طریق این آزمون پذیرش می گیرند. همانطور که گفته شد در این آزمون به تست کردن سطح ریاضیات و خوانش یا ریدینگ متقاضی ها پرداخته میشه. در این آزمون، داوطلبان برای حداقل نمره ریاضیات و خواندن خود که برای ریاضی 35.5 از 40 و برای ریدینگ یا خوانش 65 از 80 است را کسب کنن.

شهریه دانشگاه بغازیچی

برای تحصیل در ترکیه باید به مبلغ شهریه هم توجه زیادی کرد تا در حین  تحصیل به مشکل بر نخورید.شهریه دانشگاه بغازیچی ترکیه بر حسب رشته و مقطع متفاوت هستش. بعنوان مثال برای تحصیل در دانشکده ادبیات و علوم پایه، 9000 لیر، برای دانشکده اقتصاد 4500 لیر، و برای دانشکده فنی و مهندسی 9000 لیر برای هر سال در مقطع کارشناسی، شهریه تعیین شده است. برای دوره های کارشناسی ارشد و دکترا نیز هزینه های بالا به 768 لیر برای هر سال می رسند. 

 

مهندسی کامپیوتر، مهندسی الکتریک و الکترونیک، مهندسی صنایع، مهندسی عمران، مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک (شهریه دانشگاه بغازیچی 9000 لیر سالیانه )، اقتصاد، مدیریت ( 4500 لیر سالیانه)، زبان و ادبیات استانبولی، تاریخ، روانشناسی، ریاضی، شیمی، فلسفه، زیست ملکولی و ژنتیک، جامعه شناسی، فیزیک، زبان و ادبیات غرب (9000 لیر سالیانه).

رشته های دانشگاه بغازیچی ترکیه

رشته های دانشگاهی دراین دانشگاه مانند بسیاری از دانشگاههای داخل کشور است. شیمی، تاریخ، ریاضی، میکروبیولوژی، فلسفه، فیزیک، روانشناسی، اقتصاد، علوم اجتماعی، آموزش زبان خارجه، اجتماع، مدیریت، مهندسی صنعتی، مهندسی کامپیوتر، تجارت، مهندسی عمران، مهندسی معماری، مهندسی برق و بسیاری رشته های دیگر.

 

پزشکی دانشگاه بغازیچی ترکیه

از دیگر رشته های جدید برای تحصیل در دانشگاه بغازیچی، پزشکی است. این رشته ی جدیدی است و متقاضی های زیادی در داخل و خارج از ترکیه داشته است.

 

بورسیه دانشگاه بغازیچی

دانشجویان زیادی هستند که می خواهند در بغازیچی در مقطع های کارشناسی و کارشناسی ارشد بورس بگیرند. این دسته از عزیزان می توانند به واحد دفتر بورس در دانشگاه بغازیچی ترکیه مراجعه کنند. در مقطع کارشناسی می تونید متقاضی بورس ها نقدی، بورس های موفقیت، بورس های خوابگاه، بورس های تغذیه و کتاب و بورس های دوره تابستان باشید. اگر دوره ی تحصیلی خود را در دانشگاه بغازیچی با درجه عالی بگذرانید، به راحتی می تونید در یکی از دانشگاههای عالی دنیا ادامه تحصیل بدید.

 

امکانات دانشگاه بغازیچی

و اما امکانات دانشگاه بغازیچی ترکیه به عنوان بهترین دانشگاه ترکیه کدام ها هستند؟ از جمله این امکانات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

کتابخانه

رصدخانه

موسسات علمی زیاد

کلوب های دانشجویی

مرکز بهداشت

مراکز تحقیقاتی

آزمایشگاههای مدرن

خوابگاههای دانشجویی

امکانات ورزشی

زمین فوتبال، تنیس، والیبال و

کتابخانه ی دانشگاه بغازیچی از دیدنی ترین قسمت های دانشگاه است. در سال 1863 تعداد 2000 کتاب از سوی مدرسه حقوق دانشگاه هاروارد به این دانشگاه اهدا شد. اکنون این کتابخانه ی غنی در دانشگاه بغازیچی ترکیه بیش از 300000 جلد کتاب به زبان های مختلف داره . همین کتابخانه به یکی از بهترین فضاهای دانشگاه برای دانشجویان تبدیل شده.

 

در کنار این، یک سالن غذاخوری بسیار بزرگ به همراه 4 بوفه در محوطه ی دانشگاه وجود داره که دانشجویان، نهار و شام خود را در آنجا سرو می کنند.

 

خوابگاه دانشگاه بغازیچی ترکیه

هفت خوابگاه دانشجویی در چشم اندازی زیبا در بغازیچی وجود دارند. مجموعه های خوابگاه دانشگاه بغازیچی ظرفیت 2500 نفر را دارند. البته در کنار اینها، آپارتمان های لوکسی نیز برای دانشجویان ایجاد شده است که ظرفیت 486 دانشجو را دارن. خوابگاه های دانشگاه در سمت پردیس جنوبی قرار داره. امکانات خوبی در این خوابگاهها برای دانشجویان فراهم شده. تلفن، اینترنت، امکانات رفاهی در محوطه، زمین های بازی، و سالن غذاخوری از جمله امکانات موجود در خوابگاه دانشگاه بغازیچی هستند.

این مزیت باعث شده که برای تحصیل در ترکیه نیاز نباشه حتما خانه دانشجویی بگیرید و مبلغ زیادی رو برای اجاره خونه بپردازید.

سوالات پر تکرار در رابطه با دانشگاه بغازیچی

آیا توی این دانشگاه میشه رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی خوند؟

-        دانشگاه بغازیچی استانبول یک دانشگاه فنی مهندسی و علوم انسانی به حساب می آید. رشته های پزشکی و پیراپزشکی در این دانشگاه تدریس نمیشه.

از چه طریقی میشه در دانشگاه بغازیچی استانبول درس خوند؟

-        از طریق آزمون SAT و کسب نمره حداقل 1400 و یا شرکت در بورسیه کشور ترکیه و قبول شدن در آن

بهترین رشته دانشگاه بغازیچی چی هستش؟

    بهترین رشته این دانشگاه نفت هستش. رتبه رشته نفت دانشگاه در جهان 51 هستش و از سطح بسیار بالایی برخوردار هستش.

 

دانشگاه فنی استانبول  | تحصیل در ترکیه

دانشگاه فنی استانبول (Istanbul Technical University)

نام دانشگاه

فنی استانبول

نوع

دولتی

شهر

استانبول

رتبه

5

تعداد دانشکده

13

تایید وزارت علوم ایران

است

زبان

ترکی ، انگلیسی

شرایط پذیرش

آزمون TR‌‌‌ YÖS, SAT

آدرس سایت

https://www.itu.edu.tr/en

 

همان‌طور که دانشگاه فنی استانبول گفته : هدف از وجود این دانشگاه، گسترش مرزهای دانش و کاربردهای آن در علم، فناوری و هنر، برای کمک به جامعه‌ای پایدار هستش. دانشگاه فنی استانبول با پیشینه تاریخی تقریباً 250 ساله، همواره مؤسسه‌ای پیشگام در علم، فناوری، هنر و ورزش بوده. این دانشگاه بین‌المللی از جمله مدعیان ارتقای سطح علوم و فناوری هستش که به گفته خود دانشگاه، قصد دارند تا با تولید پروژه‌هایی برای آینده، گذشته را به حال متصل کنند.

 

گذشته از فعالیت علمی “IUT” از مواردی که در نگاه اول جلب توجه میکنه، ساختمان‌های دانشکده‌های این دانشگاه هستند. ساختمان‌ها کاملاً منطبق بر نمونه‌های آمریکایی آن هستند. همین جذابیت بصری دانشگاه سبب شده که  تا دانشجویان زیادی را متقاعد کند که قرار است تا در یک دانشگاه با استاندارههای جهانی به تحصیل و زندگی مشغول شه. با ما همراه شوید تا گزارش کاملی که از دانشگاه فنی استانبول آماده کرده‌ایم، را در اختیارتان قرار دهیم.

 

تاریخچه و معرفی دانشگاه فنی استانبول در ترکیه

دانشگاه فنی استانبول اولین دانشگاه فنی تأسیس شده در ترکیه هستش. این مرکز آموزش عالی در حوزه‌های مختلف علوم اجتماعی، هنر و به ویژه مهندسی تمرکز داره. دوره‌های این دانشگاه دولتی در 13 دانشکده، 1 هنرستان، 1 مدرسه زبان‌های خارجی و 6 مؤسسه در 5 پردیس مختلف ارائه می‌شه. پردیس‌های Maçka، Gümüşsuyu و Taşkışla با ساختمان‌های تاریخی خود در Maslak و Tuzla واقع شده.  همچنین دروس دانشکده فنی عمدتاً در پردیس ماسلاک ارائه میشن.

 

از نکات جالب این دانشگاه شعار خیلی بلند اون هستش؛ «برای قرن‌ها، یکی از اولین دانشگاه‌های فنی در ترکیه مدرن و یکی از معتبرترین دانشگاه‌های فنی در جهان است». گویا قصد داشته‌اند که قاطعانه اعلام کنند که برای قرن‌ها دانشگاه فنی استانبول پیشتاز عرصه مهندسی بوده و خواهد بود.

 

البته چنین ادعایی بیراه هم نیست چرا که این دانشگاه سومین دانشگاه فنی مهندسی دنیا به شمار میره. تاریخچه آن برمیگرده به سال ۱۷۷۳ که توسط سلطان مصطفی سوم به عنوان کالج سلطنتی مهندسی علوم دریایی برای آموزش کشتی‌سازان و طراحان کشتی بنیان‌گذاری شد.

 

از قدمت آن که بگذریم، دانشگاه فنی استانبول در سال 2017 توسط شورای آموزش عالی، عنوان دانشگاه تحقیقاتی را دریافت کرد. به این علت که مهم‌ترین اصل و اساس دانشگاه، پژوهش و همکاری با بخش صنعت است که طبیعتاً این همکاری‌ها در قالب مطالعات انجام شده در مراکز تحقیقاتی دانشگاه صورت میگیرن.

 

جا داره که به این نکته هم اشاره کنیم، دانشگاه فنی استانبول با ظرفیتی غنی در بخش تحقیق و توسعه، دارای بیش از 400 آزمایشگاه و همچنین نزدیک به 30 مرکز آموزشی و تحقیقاتی هستش. این مراکز و آزمایشگاه‌ها نه تنها امکان انجام تحقیقات علمی در زمینه‌های مختلف را فراهم می‌کنند بلکه محل تلاقی همکاری‌های میان‌رشته‌ای هستند.

 

مزایای دانشگاه فنی استانبول

نمی‌توان مزایای این دانشگاه را دید و جذب آن نشد، خصوصاً برای دانشجویانی که قصد تحصیل در رشته‌های فنی- مهندسی را دارند. دانشگاه فنی استانبول در برنامه تبادل دانشجویی اراسموس با همکاری تقریباً 360 مؤسسه آموزش عالی، مشارکت فعال داره. از سال 2003، این دانشگاه دولتی برنامه‌هایی با اعطا دو مدرک بین‌المللی، برگزار می‌کند. این برنامه‌ها طی قراردادهایی با کشورهای ایالات متحده، بوسنی و هرزگوین و آذربایجان اجرا می‌شه. دانشجویانی که در این برنامه‌ها تحصیل شرکت می‌کنند، 2 سال از تحصیل خود را در ITU و 2 سال دیگر را در دانشگاه‌های طرف قرارداد می‌گذرانند و پس از فارغ‌التحصیلی، حق دریافت دیپلم از هر دو دانشگاه را دارند. در عین حال، دانشجویانی که از شرایط تحصیلی ایالات متحده بهره‌مند می‌شه، می‌توانند ویزای آموزش عملی اختیاری را دریافت کنند که به مدت 1 تا 2.5 سال اجازه کار در ایالات متحده را به آن‌ها میده.

 

دانشجویان دانشگاه دولتی “فنی استانبول” می‌توانند در هر دپارتمانی که بخواهند رشته تحصیلی خود را بگذرانند، به شرطی که حدنصاب نمره معدل را داشته باشند. در بسیاری از برنامه‌های آموزشی، دو رشته فرعی هم در دسترس هستند. در پایان سال اول، دانشجویان “می‌توانند در صورتی که معدل آنها کافی باشه، به بخش مورد نظر خود منتقل شه.

 

زبان آموزشی بسیاری از رشته‌های این دانشگاه انگلیسی هستش و البته در صورت نیاز آموزش مقدماتی انگلیسی در برنامه‌ها ارائه میشه. از آن گذشته، دانشگاه فنی استانبول دوره‌های زبان آلمانی، فرانسوی، اسپانیایی، ایتالیایی، روسی و ژاپنی را به صورت اختیاری ارائه میده که هدف آن کمک به همه دانشجویانه که در رشته‌های خود مهارت کسب کرده و در زبان خارجی سوم به غیر از آموزش انگلیسی تسلط پیدا کنن.

 

آدرس دانشگاه فنی استانبول

این دانشگاه شهری بزرگ با پردیس‌هایی واقع در نقاط مرکزی استانبول از دسترسی خوبی برخورداره. دانشگاه فنی استانبول در 5 پردیس به نام‌های Ayazağa، Gümüşsuyu، Maçka، Taşkışla و Tuzla آموزش ارائه میده. همه پردیس‌ها در نقاطی واقع‌اند که دسترسی خوبی به حمل‌ونقل عمومی دارند. در میان مسیرهای آن، ایستگاه “ITU” وجود داره. 8 خط اتوبوس در سمت اروپایی و 2 خط اتوبوس در سمت آسیایی خدمات‌رسانی می‌کنند. ایستگاه متروی دانشگاه فنی استانبول در مقابل پردیس اصلی در Ayazağa قرار داره و پردیس‌های Taşkışla و Gümüşsuyu ظرف چند دقیقه پیاده‌روی از ایستگاه مترو تکسیم قابل دسترسی هستند. خط تله‌کابین تکسیم ماچکا یکی از گزینه‌های حمل‌ونقل بین پردیس Taşkışla و Maçka است. در کل با توجه به اینکه همه پردیس‌ها در مرکز شهر قرار دارند و امکانات حمل‌ونقل عمومی به هم متصل هستند، برای تحصیل در این دانشگاه مشکلی بابت حمل‌ونقل شهری نخواهید داشت.

 

آدرس: استانبول، ماسلاک 344696، ساختمان ریاست، پردیس آیازاگا

 

رتبه و رنکینگ دانشگاه فنی استانبول

دانشگاه فنی استانبول با فعالیت‌های پرثمر در بخش تحقیق و توسعه و همکارهای زیادی که با بخش صنعت داشته است، بر اساس رنکینگ سایت “edurank.org” توانسته رتبه 5 دانشگاه‌های ترکیه را به خود اختصاص بده.

شرایط پذیرش دانشگاه فنی استانبول ترکیه

برای اخذ پذیرش دانشگاه فنی استانبول علاوه بر آزمون ورودی که شرط لازم پذیرش همه دانشگاه های دولتی ترکیه است، داوطلبان باید دانش آموز سال آخر دبیرستان باشند یا از مدرسه ای با مدرکی معادل با دبیرستان های ترکیه فارغ التحصیل شده باشند. همچنین داشتن نمره قابل قبول از هر یک از نتایج امتحانی که توسط هیئت امنا دانشگاه مورد تأیید هستش. در ادامه مقاله توضیح خواهیم دادیم که چه مدارکی برای پذیرش و ثبت نام در این دانشگاه ضروریه.

 

مدارک ثبت نام استانبول تکنیک

در اینجا می‌پردازیم به مواردی که دانشجویان برای ثبت نام در دانشگاه فنی استانبول ترکیه نیاز دارند تا پیش از اقدام، از مدارک خود مطمئن شه. مدارکی که در ادامه خواهیم گفت، لازم است در فرمت PDF در سامانه دانشگاه بارگذاری شه.

 

دیپلم دبیرستان؛ اصل و ترجمه تأیید شده انگلیسی یا ترکی.

داوطلبانی که هنوز دیپلم خود را دریافت نکرده اند، باید یک سند رسمی را در سامانه دانشگاه بارگذاری کنند که نشان دهد در تاریخ معینی از دبیرستان خود فارغ التحصیل خواهند شد.

 رنکینگ دانشگاه فنی استانبول 2023

سطح رتبه دهی

رتبه

مرجع رنکینگ

رتبه جهانی

601-800

Times Higher Education

رتبه داخلی

5

Edurank

ریز نمرات رسمی؛ ترجمه رونوشت تأیید شده انگلیسی یا ترکی: داوطلبان موظف‌اند ریز نمرات خود را در سایت دانشگاه بارگذاری کنند تا دروسی را که در دبیرستان گذرانده‌اند و نمرات آن‌ها را نشان می دهند، توسط مدیریت دبیرستان تأیید شده باشه. اگر دانشجویی همچنان در دانشگاه دیگری مشغول به تحصیل است یا از دانشگاه دیگری فارغ‌التحصیل شده است، باید ریز نمرات دانشگاه خود را در سامانه سایت دانشگاه بارگذاری کند.

فتوکپی گذرنامه: دانشجویانی که گذرنامه دارند می‌توانند فتوکپی صفحه تصویر گذرنامه را بارگذاری کنند. نیازی به تأییدیه خاصی نیست.

نتیجه آزمون معتبر: دانشجوی کاندید باید در یکی از آزمون‌های معرفی شده از سوی دانشگاه امتیاز قبولی را کسب کند. در ادامه مقاله در بخش آزمون‌های لازم برای پذیرش، به آن‌ها پرداخته‌ایم.

انگیزه نامه: داوطلبانی که می‌خواهند برای برنامه توسعه و بازاریابی نساجی دانشکده فناوری و طراحی نساجی درخواست دهند، باید یک «انگیزه نامه» شامل حداکثر 300 کلمه، با ذکر خواسته‌ها و دلایل ثبت نام برنامه مورد نظر، در سامانه دانشگاه بارگذاری کنند.

اجازه اقامت: دانشجویانی که مجوز اقامت ندارند نیازی به آپلود سند مربوطه را هم ندارند. مراحل اجازه اقامت دانشجویی پس از ثبت نام، توسط دانشگاه انجام خواهد شد.

آزمون‌های لازم برای پذیرش دانشگاه استانبول تکنیک

در این قسمت جدول آزمون‌هایی که دانشجویان برای ورود به دانشگاه استانبول تکنیک، نیاز دارند را قرار داده‌ایم که می‌تونید مشاهده کنید:

آزمون/دیپلم و حداقل نمرات مورد قبول برای پذیرش دانشگاه (به استثنای برنامه‌های هنرستان)

امتحان / دیپلم

حداقل امتیاز

توضیح

SAT آزمون ارزیابی تحصیلی

مجموع 1200 از 1600


مجموع حداقل امتیاز 1200

 

SAT ریاضی سطح دو

ریاضی 650 از 800

ریاضی حداقل 650

ACT تست کالج آمریکایی

26 از 36

 

IB لیسانس بین المللی

30 از 45

 

ABITUR مدرک عمومی کالج آلمانی

30 از 45

 

لیسانس فرانسه

15 از 20


 
فقط کسانی که توسط وزارت آموزش ملی فرانسه مدرک را دریافت می‌کنند، پذیرفته می‌شه و در کشورهای دیگر قابل قبول نیست.

 

آزمون ماتورا اتریش

1 الی2

 

آزمون ماتورا آلبانی

9 از 10

 

GCE گواهی عمومی آموزش سطح پیشرفته

یکی از سه دروس سطح A ریاضی یا فیزیک که نمره آن A است. دو درس دیگر باید حداقل نمره C داشته باشند

 

امتحانات AP (advanced placement)

یکی از سه دوره AP در ریاضیات و علوم کامپیوتر یا علوم پایه با نمره 5 است. حداقل نمره 4 برای دو دوره دیگر

 

 

 

نکته: پذیرش دانشگاه فنی استانبول همانند سایر دانشگاه های دولتی، مستلزم قبولی در آزمون ورودی هستش.

 

دانشجویانی که برای مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد می‌خواهند اقدام کنند، ضروری که ابتدا از مدارک و شرایط پذیرش دانشگاه فنی استانبول آگاه بشن. مدارکی که در ادامه خواهیم گفت، باید در فرمت PDF در سامانه دانشگاه بارگذاری شه:

 

ریز نمرات رسمی: شامل کلیه دروس کارشناسی و نمرات آنها که به تأیید دانشگاه‌هایی که متقاضی از آن‌ها فارغ‌التحصیل شده یا فارغ‌التحصیل خواهد شد، رسیده باشه.

ارائه یکی از مدارک قبولی آزمون ورودی مورد تأیید دانشگاه: ALES، GRE یا GMAT (نمرات این آزمون‌ها به مدت 5 سال معتبر است.)

متقاضیان برنامه‌های کارشناسی ارشد باید حداقل نمره 55 از آزمون ALES را داشته باشند.

حداقل امتیاز مورد نیاز از بخش کمی GRE، 610 می‌باشه که در سیستم جدید حداقل امتیاز 149 محاسبه می‌شه.

متقاضیان تحصیلات تکمیلی دانشکده هنر و برنامه‌های علوم اجتماعی می‌توانند با گواهی GMAT برای پذیرش اقدام کنند؛ GMAT با حداقل نمره 450 برای متقاضیان الزامی است.

یکی از مدارک مهارت زبان انگلیسی که طبق اصول هیئت امنا دانشگاه فنی استانبول تأیید شده باشه.

رشته های پرطرف ‌دار مقطع کارشناسی ارشد

دانشگاه فنی استانبول طیف گستره‌ای از رشته‌ها را در مقاطع مختلف تحصیلی پوشش میده که برای نمونه به چند مورد از برترین این رشته‌ها در کارشناسی ارشد، اشاره می‌کنیم:

 

علوم، فناوری و جامعه

مهندسی کامپیوتر

مهندسی پزشکی

برنامه‌ریزی منطقه‌ای

مهندسی مدیریت

پذیرش دکتری دانشگاه فنی استانبول

همان‌طور که می‌دانید برای ادامه تحصیل در دکتری شما نیاز دارید تا مدارک مقاطع پایین‌تر خود را درکنار سایر مستندات درخواستی دانشگاه ارائه بدید. توجه داشته باشید که مدارک در فرمت PDF در سامانه دانشگاه بارگذاری بشند. در اینجا ما کلیه موارد ضروری را در اختیارتان قرار می‌دهیم:

 

ریز نمرات رسمی: شامل کلیه دوره‌های کارشناسی و یا کارشناسی ارشد به همراه نمرات آنها که به تأیید دانشگاه‌هایی که متقاضی از آن‌ها فارغ‌التحصیل شده یا فارغ‌التحصیل خواهد شد، رسیده باشه.

متقاضیانی که می‌خواهند مستقیماً از کارشناسی برای برنامه‌های دکتری درخواست پذیرش دهند، باید حداقل امتیاز معدل 3.0 از 4.0 (مطابق استانداره آموزش عالی ترکیه) را داشته باشند.

ارائه یکی از مدارک قبولی آزمون ورودی مورد تأیید دانشگاه: ALES، GRE یا GMAT (نمرات این آزمون‌ها به مدت 5 سال معتبر است)

متقاضیان برنامه‌های دکتری باید حداقل نمره عددی 55 از ALES را داشته باشند.

دانشجویانی که مستقیم از کارشناسی برای دکتری اقدام می‌نمایند، باید حداقل نمره 80 از ALES را داشته باشند.

حداقل امتیاز مورد نیاز از بخش کمی GRE، 610 می‌باشه که در سیستم جدید حداقل امتیاز 149 محاسبه می‌شه.

متقاضیان تحصیلات تکمیلی دانشکده هنر و برنامه‌های علوم اجتماعی می‌توانند با گواهی GMAT برای پذیرش اقدام کنند؛ GMAT با حداقل نمره 450 برای متقاضیان الزامی است.

یکی از مدارک مهارت زبان انگلیسی که طبق اصول هیئت امنا دانشگاه فنی استانبول تأیید شده باشه.

نکته: حداقل نمره ALES برای برنامه‌های موسیقی مؤسسه علوم اجتماعی لازم نیست.

 

رشته های پرطرف‌دار مقطع دکتری

در اینجا چند برنامه دکتری مهم دانشگاه فنی استانبول را از میان بی‌شمار رشته‌های آن، معرفی می‌کنیم:

 

مهندسی مکانیک

مهندسی معدن

مهندسی کنترل و اتوماسیون

علوم و فناوری انرژی

موسیقی‌شناسی و تئوری موسیقی

 

شهریه دانشگاه فنی استانبول

شاید برای برخی از افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی به کشور ترکیه را دارند، میزان شهریه دانشگاه آن‌قدر اهمیت داشته باشه که در تصمیم گیریشان برای انتخاب دانشگاه و رشته مطلوبشان بسیار تعیین‌کننده باشه. به همین خاطر جدولی از شهریه برترین رشته‌های دانشگاه فنی استانبول را آماده کرده‌ایم تا فرایند تصمیم‌گیری، زمان کمتری را از شما دانشجویان بگیرد.

 

نام رشته

شهریه (لیر )

مهندسی عمران

31305

معماری

31305

مهندسی مکانیک

31305

برق الکترونیک

31305

مهندسی معدن

31305

مهندسی متالوژی

31305

مهندسی هوانوردی

31305

کامپیوتر و انفورماتیک

31305

مدیریت

31305

معماری دریایی

31305

مهندسی دریایی

31305

مهندسی نساجی

31305

هوش مصنوعی و مهندسی داده

31305

مهندسی الکترونیک و اتوماسیون

31305

مهندسی نفت و گاز طبیعی

31305

مهندسی مدیریت

31305

مهندسی غذا

31305

هنرستان موسیقی و هنر

69440

 

در اینجا می‌پردازیم به شرح کامل هر یک از بورسیه‌های تحصیلی دانشگاه استانبول تکنیک که به دانشجویان خارجی خود اختصاص میده؛

 

بورسیه خوابگاهی

بورسیه خوابگاهی برای اقامت رایگان یا با تخفیف دانشجویان، در طول ترم‌های پاییز و بهار تعریف شده. این بورسیه تحصیلی، تحت دو عنوان «بورسیه خوابگاهی بر اساس موفقیت ورودی ITU» و «بورسیه خوابگاهی بر اساس نیاز و پیشرفت تحصیلی» تقسیم میشه.

 

بورسیه ورزشکار

بورسیه ورزشکاران تا زمانی معتبر که دانشجویان تحصیل خود را قطع نکنند. این دوره آموزشی، با احتساب آموزش مقدماتی انگلیسی حداکثر 5 سال اعتبار  داره. برای دریافت بورسیه ورزشکاران، دانشجو موظف است که به عضویت تیم‌های ورزشی دانشگاه فنی استانبول درآمده و فعالیت منظم داشته باشه. بورسیه ورزشکاران تنها به مدت 9 ماه در هر سال در طول دوره آموزشی (1 اکتبر تا 30 ژوئن) معتبر هستش.

 

درخواست‌های بورسیه ورزشکاران به رئیس بخش تربیت بدنی دانشگاه  ارسال میشه. سهیه 10 نفره‌ای برای  اعطای این بورسیه در هر شعبه دانشگاه در نظر گرفته شده که  هر ساله توسط اداره تربیت بدنی تعیین میشه. از موارد این بورسیه  می‌توان به پرداخت 750 لیر هزینه نقدی و بورسیه ناهار (در مدت 9 ماه) اشاره کرد.

 

بورسیه غذایی

این بورسیه شامل یک  وعده غذایی رایگان (ناهار) به طور روزانه در کافه تریا دانشگاه است و اعتبار آن برای یک سال تحصیلی در نظر گرفته شده.

 

بورسیه ضرورت

دانشجویان با توجه به نیاز اقتصادی خود می‌توانند از بورسیه‌های نقدی بهره‌مند شه. بورسیه‌های نقدی توسط بنیادهای ITU، فارغ‌التحصیلان و انجمن‌های ITU و سایر افراد، بنیادها، سازمان‌های دیگر از جمله مؤسسات وابسته به دانشگاه فنی استانبول، ارائه میشه.

 

دانشکده‌ های استانبول تکنیک

دانشگاه فنی استانبول شامل 13 دانشکده است که در ادامه اسامی این دانشکده‌ها را آورده‌ایم؛

 

مهندسی عمران

دانشکده معماری

دانشکده مهندسی مکانیک

دانشکده برق و الکترونیک

دانشکده دریانوردی

دانشکده مهندسی شیمی متالورژی

دانشکده مدیریت

دانشکده هوانوردی و فضانوردی

دانشکده فناوری و طراحی نساجی

دانشکده معادن

دانشکده معماری دریایی و علوم دریایی

دانشکده کامپیوتر و انفورماتیک

دانشکده علوم و ادبیات

دانشگاه فنی استانبول چه رشته‌هایی داره؟

دانشگاه استانبول تکنیک حدود 400 رشته تحصیلی داره که معرفی تمام آن‌ها، خود می‌تواند پرونده‌ای جدا باشه. برخی از اسامی رشته‌های مهم این دانشگاه را در بخش‌های قبلی نام بردیم. در اینجا فهرست کامل‌تری را از پر طرف‌دارترین رشته‌های آن ارائه می‌دهیم:

 

مهندسی ساخت‌وساز

مکانیک (30% انگلیسی)

مکانیک (100% انگلیسی)

مهندسی ساخت و تولید (30٪ انگلیسی)

مهندس ساخت‌وساز

مهندسی برق

مهندسی الکترونیک و ارتباطات

مهندسی کنترل و اتوماسیون

مهندسی دریایی

شیمیایی

مهندسی متالورژی و مواد

مهندسی غذا

مهندسی زیستی

معماری

برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای

معماری داخلی

طراحی صنعتی

گروه مهندسی صنایع

مهندسی مدیریت

مهندسی هوانوردی

مهندسی فضانوردی

گروه مهندسی زمین‌شناسی

گروه مهندسی ژئوفیزیک

گروه مهندسی معدن

مهندسی نفت و گاز طبیعی

معماری دریایی

کشتی‌سازی و مهندسی اقیانوس

مهندسی رایانه

هوش مصنوعی و مهندسی داده

مهندسی سیستم‌های اطلاعات (SUNY)

گروه مهندسی ریاضی

گروه مهندسی فیزیک

گروه شیمی

گروه جامعه‌شناسی

گروه زیست‌شناسی مولکولی و ژنتیک

 

امکانات دانشگاه فنی استانبول

این دانشگاه دولتی به همان میزانی که در عرصه‌های علمی و آموزشی موفق عمل کرده است، به همان میزان هم برای رفاه دانشجویان خدمت‌رسانی میکنه تا دانشجویان انگیزه کافی برای پروژه‌ها و سایر فعالیت‌های علمی خود داشته باشن. در ادامه به مواردی از امکانات رفاهی دانشگاه اشاره می‌کنیم:

 

امکانات

آمفی‌تئاتر

بانک

مسیر پیاده‌روی

پارکینگ ماشین

حمل‌ونقل دانشگاه

سینما

استودیوی موسیقی

امنیت

دادگاه مجازی

پردیس در دسترس

استخر

مرکز پزشکی

سالن غذاخوری

مرکز کپی

سالن اجتماعات

خوابگاه دانشجویی

استودیو رادیو

سالن ورزش

زمین تنیس

سالن رقص

کافه تریا

پردیس دوچرخه‌سواری

مهمان‌خانه

کتابخانه

 

خوابگاه دانشگاه فنی استانبول

دانشگاه فنی استانبول برای دانشجویان خارج از استان و بین‌المللی خود، امکان اسکان در خوابگاه‌هایی مدرن با امکانات و استاندارههای بالا را فراهم آورده کرده. خوابگاه‌های این دانشگاه در پردیس‌های Ayazağa، Gümüşsuy و Tuzla با ظرفیت  4820 تخت، خدمات‌رسانی میکنن. اتاق‌های دانشجویی شامل سوئیت، تخت یک‌نفره، دو نفره، سه نفره و چهار نفره هستن. اتاق‌ها و فضاهای عمومی کاملاً مجهز به مبلمان مدرن هستند و تلفن و اینترنت در هر اتاق قرار دارند. در هر ساختمان اتاق‌های تلویزیون، سالن‌های مطالعه و فضاهای مشترک برای ارتباط و تعامل دانشجویان تعبیه شده. افراد امکان استفاده از آشپزخانه، رخت‌شوی‌خانه و اتاق اتو را دارن. همچنین دانشجویان دختری که قصد تحصیل در دانشگاه فنی استانبول را دارن، خیالشان از بابت خوابگاه دانشجویی راحت باشه، چرا که تعدادی خوابگاه مخصوص دختران از سوی این دانشگاه دولتی تأمین شده است. لیست خوابگاه‌های دانشگاه فنی استانبول به شرح زیر است:

 

خوابگاه دخترانه علی احسان آلدوگان

خوابگاه دخترانه آلتان ادیج

خوابگاه دخترانه Arioglu

خوابگاه دخترانه آیازاگا

خوابگاه دخترانه آیشه بیرکان

خوابگاه پسرانه بینالی ییلدیریم

خوابگاه دخترانه فرهوند بیرکان

خوابگاه دانشجویی آسمان

خوابگاه دانشجویی حوض

خوابگاه پسرانه گوموسیو

خوابگاه دخترانه گوموسیو

سایت دانشجویی پسر ISE (خوابگاه های دره)

خوابگاه پسرانه فارغ التحصیلان

خوابگاه دخترانه Verda Üründül

خوابگاه دخترانه زینب بیرکان

 

خلاصه دانشگاه فنی استانبول

در این مقاله سعی کردیم گزارش کاملی از دانشگاه فنی استانبول ارائه بدیم تا دانشجویانی که قصد تحصیل در ترکیه و مشخصاً شهر استانبول رو دارن، با یکی از محبوب‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌های استانبول و کشور ترکیه آشنا بشن. با خواندن مقاله حاضر متقاضیان اطلاعات کافی و مفیدی درباره شرایط پذیرش، بورسیه‌ها، هزینه‌های شهریه رشته‌ها و سایر موارد کسب کنن.

دانشگاه مارمارا استانبول | تحصیل در ترکیه

دانشگاه مارمارا(Marmara University)

نام دانشگاه

مارمارا

نوع

دولتی

شهر

استانبول

رتبه

7

تعداد دانشکده

21

تایید وزارت علوم ایران

است

زبان

ترکی ، انگلیسی

شرایط پذیرش

آزمون TR‌‌‌ YÖS

آدرس سایت

https://www.marmara.edu.tr/en

 

میخوایم در مورد دومین دانشگاه بزرگ ترکیه، یعنی دانشگاه مارمارا استانبول صحبت کنیم. مارمارا یک دانشگاه دولتی و سطح عالی هستش که تمام دانش آموزان ترکیه و دیگر کشورها رویای بودن در کلاس‌های آن را در سر دارند. پس اصلاً جای تعجب نیست که همه برای دریافت مشاوره تحصیل در ترکیه دست روی این دانشگاه بگذارند. دانشگاه مارمارا ترکیه در میان دانشگاه‌های ترکیه در رتبه 11 ام قرار داره و همین مسأله نشان از سطح علمی بالا و پیشتاز بودن این دانشگاه در عرصه پژوهش داره.

آدرس دانشگاه مارمارا کجاست

پردیس‌های مختلف دانشگاه مارمارا ترکیه در جاهای مختلف شهر زیبای استانبول قرار دارند. همان‌طور که میدانید استانبول، زیباترین شهر ترکیه هستش که هرساله میلیون‌ها گردشگر از آن دیدن می‌کنند.  همین جا بهتون بگم که اگر قصد خرید ملک و دریافت اقامت ترکیه رو دارید میتونید روی تیم HBGROUP  و کارشناسانش حساب کنید و از شون مشاوره رایگان بگیرید  . محل قرارگیری این دانشگاه در منطقه فاتیح شهر استانبول هستش. تعدادی از پردیس‌های آن در منطقه آسیایی و تعدادی نیز در منطقه اروپایی این شهر قرار دارند. در کل مساحت پردیس‌های مختلف آن به 6177829 متر مربع میرسه. یکی از پردیس‌های این دانشگاه تنها 170 متر مربع مساحت داره و شیشلی نام داره.

پردیس‌های مختلف دانشگاه مارمارا ترکیه در جاهای مختلف شهر زیبای استانبول قرار دارند. همان‌طور که میدانید استانبول، زیباترین شهر ترکیه است که هرساله میلیون‌ها گردشگر از آن دیدن می‌کنند. محل قرارگیری این دانشگاه در منطقه فاتیح شهر استانبول است. تعدادی از پردیس‌های آن در منطقه آسیایی و تعدادی نیز در منطقه اروپایی این شهر قرار دارند. در کل مساحت پردیس‌های مختلف آن به 6177829 متر مربع میرسه. یکی از پردیس‌های این دانشگاه تنها 170 متر مربع مساحت داره و شیشلی نام داره.

 

رنکینگ دانشگاه مارمارا استانبول

آیا میدونید که دانشگاه مارمارا استانبول چند زبانه است و در آن به زبان‌های مختلف ترکی، انگلیسی، آلمانی و فرانسوی قادر به تحصیل خواهید بود. زبان ترکی و انگلیسی برای رشته های مهندسی، پزشکی و دندانپزشکی هست. زبان‌های دیگر نیز برای دپارتمان اقتصاد و علوم اداری هستش. این نشان از قدرت و پیشرو بودن مارمارا هستش. رقابت‌های زیادی که در زمینه‌های مختلف علمی میان دانشجویان و اساتید این دانشگاه وجود داره، سبب شده است که سالانه شاهد انتشار پیپرها و مقالات علمی زیادی از این دانشگاه باشیم. یکی از سیاست‌های تأثیرگذار دانشگاه مارمارا، توسعه و اهمیت دادن به ارتباطات بین‌المللی هستش. همکاری این دانشگاه با تعداد زیادی از دانشگاه‌های جهان جای تقدیر داره و این‌ها تماماً فرصت‌های پیش روی دانشجویان هستش که در قالب برنامه‌های تبادل دانشجو و یا دوره‌های آموزشی، تجربه بودن در یک کشور بهتر و دانشگاه بهتر را داشته باشن.

 

رتبه ملی دانشگاه: 11

رتبه جهانی دانشگاه: 1001

رنکینگ از نظر عملکرد پژوهشی: 964

رتبه از نظر THE: 1001+

رتبه در میان دانشگاه‌های آسیایی: 400-351

شرایط پذیرش دانشگاه مارمارا استانبول

مدارک مورد نیاز برای گرفتن پذیرش دانشگاه مارمارا در زمان‌های مشخص شده به دانشگاه ارسال کنید. منظور ما از مدارک، مدرک دیپلم و ترجمه معتبر آن به زبان ترکی یا انگلیسی، ریزنمرات، انگیزه نامه، توصیه‌نامه، پاسپورت معتبر، عکس و قبولی در آزمون ورودی دانشگاه (نتایج آزمون ست و یوس) هستش. نکته مهم برای پذیرش این دانشگاه، آزمون یوس. همان‌طور که میدانید این آزمون برای سنجش سطح زبان ترکی دانشجویانه. از آنجایی که بسیاری از رشته های دانشگاه مارمارا بخصوص در دوره کارشناسی به زبان ترکی ارائه میشه، این آزمون و قبول در آن اهمیت زیادی داره. برای مقاطع بالاتر ارشد و دکتری بهتر است که در کنار آزمون یوس، نمرات قبولی در آزمون تافل یا آیلتس را نیز به دانشگاه ارائه بدید.

زمان ثبت نام دانشگاه مارمارا

عموماً برای زمان ثبت نام در دوره‌های مختلف برای هر دانشگاه زمان‌های مشخصی اعلام می‌شه. شما برای درخواست پذیرش در مقاطع مختلف تحصیلی، شرکت در برنامه‌های اراسموس، شرکت در برنامه‌های کار دانشجویی و … باید ثبت نام و ارسال مدارک را در روزهای مشخص شده انجام بدید. عموماً زمان‌های ثبت نام در ماه‌های شهریور و مرداد هستش. البته شما هر کدام از این موارد را در تقویم دانشگاه مارمارا به آدرس https://takvim.marmara.edu.tr/en میتونید دنبال کنید.

 

آزمون یوس دانشگاه مارمارا

همان‌طور که گفته شد، آزمون ورودی برای قبولی در دانشگاه مارمارا استانبول، آزمون یوس است. این آزمون شامل سه بخش اصلی هستش. در واقع توانایی و استعداد داوطلبان در سه بخش هوش، ریاضی و هندسه مورد ارزیابی قرار میگیره. عموماً تعداد سؤالات 80 است.

 

بورسیه دانشگاه مارمارا

دانشگاه مارمارا به عنوان یکی از بزرگ ترین و معتبرترین دانشگاه های ترکیه، بیش از 115 بورسیه مختلف تحصیلی را به دانشجویان خود عرضه می کنه. بورسیه های تحصیلی این دانشگاه به عنوان پرداخت حقوق ماهانه، خدمات رایگان غذایی و خدماتی، ارائه بیمه درمانی و … در اختیار دانشجویان قرار می گیره و می تونه تمام هزینه های تحصیل دانشجو یا بخشی از آن را پوشش بده. علاوه بر این موسسه آموزش عالی مارمارا در قالب برنامه های تبادل دانشجویی متعدد نظیر اراسموس، مولانا، فارابی و … بورسیه های متعددی را به دانشجویان ارائه می ده. مطابق با این نوع بورسیه های تحصیلی، دانشجویان این دانشگاه می توانند تحصیلات دانشگاهی خود را در معتبرترین دانشگاه های اروپایی و آمریکایی ادامه بدن.

 

لازم به ذکر که ظرفیت بورسیه های تحصیلی این دانشگاه در سال 2023 افزایش یافته. تمامی دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی نیز می تونن موفق به دریافت بورسیه تحصیلی از این دانشگاه بشن.

 

شهریه دانشگاه مارمارا ترکیه

شهریه دانشگاه مارمارا را برای اطلاع شما در این بخش بر اساس اطلاعات سایت رسمی دانشگاه آورده‌ایم. در جدول زیر می‌تونید به بررسی شهریه‌های این دانشگاه بپردازیم:

رشته

شهرینه (لیر )

پزشکی

37936

دندانپزشکی

34211

مامایی

11693

داروسازی

34211

فیزیوتراپی  و توانبخشی

11693

پرستاری

11693

مهندسی ماشین

7461

روزنامه نگاری

4692

اقتصاد

5638

رادیو ، تلوزیون و سینما

4692

 

شهریه پزشکی دانشگاه مارمارا

رشته پزشکی از رشته های محبوب و پرطرفدار ارائه شده در دانشگاه مارمارا هستش. شهریه این رشته در هر کشوری بالاتر از دیگر کشورها است. برای تحصیل در این رشته حدود 30000 لیر در سال باید به دانشگاه پرداخت کنید. البته در کنار این، می‌تونید درخواست بورسیه‌های خود را به دانشگاه ارسال کنید. مارمارا جدیداً ظرفیت بورسیه‌ی خود را افزایش داده و این یک خبر خوب و جدید که ما به شما داده‌ایم.

 

رشته های دانشگاه مارمارا

تعداد 17 دانشکده مجهز و بزرگ در دانشگاه مارمارا ترکیه قرار دارند. در هر کدام از این دانشکده‌ها رشته های تحصیلی خاصی ارائه میشه. از جمله این دانشکده‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

دانشکده آموزش آتاتورک

دانشکده هنر و علوم

دانشکده اقتصاد

دانشکده مدیریت کسب و کار

دانشکده علوم سلامت

دانشکده آموزش فنی

دانشکده دندانپزشکی

دانشکده هنرهای زیبا

دانشکده الهیات

دانشکده علوم سیاسی

دانشکده تکنولوژی

دانشکده داروسازی

دانشکده حقوق

دانشکده ارتباطات

دانشکده مهندسی

دانشکده ورزش و فیزیک

دانشکده پزشکی

تعدادی از بهترین و پرطرفدارترین رشته ها در گروه‌های مختلف ریاضی فیزیک، تجربی و انسانی در دانشگاه مارمارا ارائه میشه. از جمله این رشته ها می‌توان به تحصیل پزشکی در ترکیه، دندانپزشکی، داروسازی، حقوق، اقتصاد، معماری، مهندسی عمران، مهندسی صنایع، مهندسی برق، آموزش ورزش، روابط بین‌الملل، علوم سیاسی، جامعه شناسی، بانکداری، مامایی، بیمه گری، بازار سرمایه، رشته سینما و تلویزیون، انفورماتیک، مدیریت بهره‌برداری، دبیری تعلیمات دینی، روزنامه نگاری، آرشیو گری، بیولوژی، مهندسی ماشین آلات، دبیری نساجی و … اشاره کرد.

 

 دندانپزشکی دانشگاه مارمارا

دانشکده دندانپزشکی دانشگاه مارمارا در سال 1962 فعالیت خود را آغاز کرد. زیرساخت‌های اطراف دانشکده در پردیس جدید، با مجهزترین سالن‌های سخنرانی، سالن‌های سمینار، آزمایشگاه تحقیقاتی، اتاق عمل بیهوشی عمومی، آزمایشگاه‌های شبیه‌سازی به دانشجویان این امکان را میده که دوره تحصیلی خود از تئوری تا کارآموزی را به بهترین نحوه بگذرانند. این دانشگاه دارای 300 یونیت دندانپزشکی مجهز به دستگاه‌ها و مواد با تکنولوژی پیشرفته و یک واحد رادیولوژی است که در کنار آموزش حرفه‌ای با هدف ارائه بالاترین سطح خدمات بالینی به بیماران توسط دانشجویان و اساتید ایجاد شده.

 

این دانشکده بر اساس نتایج آزمون مؤسسات آموزش عالی (YKS) در صدر لیست دانشکده‌های دندانپزشکی قرار داره که آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای تحصیل دندانپزشکی در ترکیه تبدیل کرده. علاوه بر این، دانشکده دندانپزشکی مارمارا با توجه به میانگین خالص نتایج آزمون تخصصی دندانپزشکی (DUS) جزء موفق‌ترین‌ها به حساب میاد. علاوه بر دوره کارشناسی، تحصیلات تکمیلی و برنامه‌های تخصصی در شاخه‌های مختلف در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه مرمره، خدمات بهداشت دهان و دندان نیز انجام میشه.

 

امکانات دانشگاه مارمارا ترکیه

وقتی در مورد دومین دانشگاه بزرگ ترکیه صحبت می‌کنیم، باید انتظار زیادی بابت امکانات موجود در آن داشته باشید. خوشبختانه دانشگاه مارمارا ترکیه به خوبی توانسته است با حجم بالای امکانات خود دانشجویان ورودی را سورپرایز کند. از جمله امکانات موجود در این دانشگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

خوابگاه‌های جدا برای پسران و دختران

منوی غذای خوشمزه با قیمت‌های بسیار مناسب

اینترنت رایگان و نامحدود

امکانات حمل و نقل و جابجایی به صورت رایگان

کتابخانه‌های تخصصی و فوق تخصصی

خدمات پزشکی و دندانپزشکی رایگان برای دانشجویان

دسترسی داشتن به منابع معتبر در سطح جهانی به صورت آنلاین و رایگان

آزمایشگاه‌های مجهز

سالن‌های ورزشی متعدد و بزرگ

سالن‌های غذاخوری و رستوران‌ها

محوطه سرسبز و خیلی زیبا در هر کدام از پردیس‌ها

خوابگاه دانشگاه مارمارا

دانشگاه مارمارا از دو خوابگاه اوزمن آکتار Ozmen Aktar و خوابگاه حاندان ارتوغرول Handan Ertugrul برای اسکان دادن دانشجویان دختر برخوردار هستش. خوابگاه اوزمن آکتار 336 نفر ظرفیت داره و در خوابگاه حاندان ارتوغرول نیز امکان اقامت 72 دانشجو فراهم شده. تمامی اتاق های خوابگاه نیز به امکانات رفاهی نظیر حمام، توالت، آب گرم 24 ساعته، اتاق مطالعه، اسنک بار، اتاق استراحت تلویزیون، لباسشویی، مرکز رایانه متصل به اینترنت رایگان، آرایشگاه، اتاق مهمان و 3 خدمتکار مجهز شدن.

 

دانشگاه مرمره خوابگاه مشخصی برای اسکان دادن دانشجویان پسر فراهم نکرده است. با این حال امکان اقامت آن ها را در خوابگاه هایی که به موسسه اعتباری آموزش عالی تعلق دارند، فراهم کرده. هزینه این خوابگاه ها با توجه به نوع اتاق انتخابی، شرایط خوابگاه و امکانات آن متفاوت است و در هنگام ثبت نام به دانشجویان ارائه می شه.

دسته بندی ها