HBmag هر آنچه درباره استانبول لازم است بدانید
Hbgroup
مقالات
دسته بندی ها
برچسب ها
HBmag
دسته بندی ها
بازگشت به سایت
خرید خانه در استانبول زندگی در استانبول گردشگری در استانبول شهروندی ترکیه گپ تایم استانبول فیلم و سریال ترکیه حساب بانکی و سرمایه گذاری در ترکیه
میدان تکسیم

میدان تکسیم

میدان تکسیم در استانبول یکی از مناطق بسیار جاذبه‌ای است که هر ساله میزبان تعداد زیادی گردشگر و بازدیدکننده است.
مجموع بازدید : 284 زمان مطالعه : 3 دقیقه و 47 ثانیه

میدان تکسیم در استانبول یکی از مناطق بسیار جاذبه‌ای است که هر ساله میزبان تعداد زیادی گردشگر و بازدیدکننده است. این میدان به‌عنوان قلب استانبول مدرن شناخته می‌شود و در آن هتل‌ها و رستوران‌های بسیاری وجود دارد که گردشگران ترکیه برای اقامت در آن‌ها تمایل دارند. اینجا همچنین محل تجمع مردم محلی برای جشن شب سال نو و جشن‌های ملی است و اجتماعات مختلفی در آن برگزار می‌شود. به همین دلیل، برای سفر به استانبول، بازدید از میدان تکسیم بسیار ضروری است و اکثر گردشگران به‌طور خاص برنامه‌ریزی می‌کنند تا این قسمت را به‌طور کامل ببینند.

میدان تکسیم

میدان تکسیم در کجا قرار دارد؟

میدان تکسیم، یکی از مراکز شلوغ و پرتردد شهر استانبول ترکیه است که در بخش اروپایی این شهر و در محله بی‌اوغلو واقع شده است. این میدان با وجود ایستگاه‌های اتوبوس و مترو در نزدیکی خود، دسترسی آسانی برای ساکنان و بازدیدکنندگان شهر به آن فراهم کرده است. هرچند عبور خودرو از این میدان ممنوع است و فقط تراموای نوستالژیک شهر مجاز به عبور از آن می‌باشد. این میدان با تنوع فروشگاه‌ها، رستوران‌ها، هتل‌ها و موزه‌های متعدد، یکی از مقاصد پرطرفدار برای گردشگران و مسافران در استانبول است.

اگر پس از ورود به استانبول بلافاصله بخواهید به میدان تکسیم بروید، بهترین گزینه برای حمل‌ونقل مترو استانبول است. برای رسیدن به تکسیم باید از خط قرمز «M1A» در ایستگاه «فرودگاه آتاتورک» (Ataturk Havalimanı) استفاده کنید که پس از ۱۷ ایستگاه به ایستگاه پایانه «ینی‌کاپی» (Yenikapı) می‌رسد؛ جایی که خط قرمز و سبز یکدیگر را قطع می‌کنند. سپس باید سوار مترو خط «M2» شوید که پس از چهار توقف، شما را به ایستگاه تکسیم می‌رساند. این راه حمل عمومی مطمئن و راحتی است که به شما امکان سفر به مقصد مورد نظر را با قیمت مناسب و در کمترین زمان ممکن می‌دهد.

برای رفتن از محله سلطان احمد به میدان تکسیم، استفاده از خطوط تراموا و قطار کابلی می‌تواند راهی راحت‌تر و سریع‌تر باشد. ابتدا باید از خط "T1" در ایستگاه سلطان احمد سوار تراموا شویم. سپس در ایستگاه "Fındıklı Mimar Sinan Universitesi" پیاده شده و حدود یک کیلومتر در جهت شمال غربی قدم برداریم. همچنین می‌توانیم پس از سواری با تراموا، در ایستگاه "Kabatas" پیاده شویم که در کنار آن ایستگاه فونیکولار "F1" قرار دارد. با سفر با این قطار کابلی، در مدت‌زمان دو دقیقه به ایستگاه تکسیم می‌رسیم. در نهایت، تنها با پیاده‌روی ۲۵۰ متر در جهت غرب، به میدان تکسیم خواهیم رسید.

ایستگاه تاکسی در فاصله ۱۳۰ متری از شمال میدان تکسیم قرار دارد و تاکسی‌های خط تکسیم-آکسرای و شیشلی-امینونو از این محل مسافران را پیاده می‌کنند. اما برخی از گردشگران ترجیح می‌دهند از اتوبوس استفاده کنند. ایستگاه اتوبوسی در خیابان جمهوریت واقع شده است و فاصله آن از میدان تکسیم ۱۵۰ متر است. همچنین اتوبوس‌های لوکس "HAVAIST" نیز مسافران را بین فرودگاه استانبول و میدان تکسیم جابه‌جا می‌کنند. به این ترتیب، علاوه بر اتوبوس‌های شهری، می‌توانید از فرودگاه یک‌راست راهی تکسیم شوید.

میدان تکسیم

همچنین بخوانید:"تله کابین ترکیه"

میدان تکسیم و معرفی کامل آن

میدان تکسیم، نماد جمهوریت مدرن ترکیه، توسط آتاتورک بنا شده است. این میدان، دارای بنای یادبود جمهوری در قلب خود است و از آن زمان به بعد، به یک مکان برگزاری رویدادهای ملی مانند جشن استقلال ترکیه تبدیل شده است.

این منطقه، به علت تنوع معماری، بسیار جذاب است؛ زیرا در کنار بناهای تاریخی قرن نوزدهم و مساجد کوچک، ساختمان‌های مدرن نیز وجود دارند. همچنین، به دلیل شلوغی و همیشگی بودن تکسیم و خیابان‌های اطراف، این منطقه همواره پر از مسافران و افراد محلی است و بنابراین فضایی شلوغ و پرسروصدا دارد که یکی از ویژگی‌های یک کلان‌شهر را نشان می‌دهد.

تکسیم، یکی از معروف‌ترین میدان‌های استانبول است و عمده شهرت آن به انواع رستوران‌ها، مراکز خرید و هتل‌هایی است که در اطراف آن قرار دارند. اما از جمله عواملی که باعث شده تا تکسیم به یک مقصد محبوب برای توریست‌ها و مردم محلی تبدیل شود، وجود خیابان پیاده‌رو استقلال است. این خیابان با فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و کافه‌های متعدد خود، افرادی را جذب می‌کند که عاشق خرید، شکم‌گردی و خوش‌گذرانی هستند. به همین دلیل، بازدید از خیابان پیاده‌رو استقلال برای بسیاری از افرادی که به تکسیم سفر می‌کنند، امری غیر قابل انکار است.

اگر به میدان تکسیم در استانبول سفر کنید، نه تنها می‌توانید از تماشای زیبایی کبوترها لذت ببرید، بلکه می‌توانید از تجربه کافه‌گردی و خرید لذت ببرید و خاطرات خوبی برای خود بسازید. در این منطقه، شاهد فروشندگان نان سیمیت، بلال و شاه بلوط هستید که با چرخ‌های خود در خیابان‌ها قرار گرفته‌اند. این تجربه شما را در گشت و گذار در این ناحیه به دلپذیرتر می‌کند. همچنین، در حین قدم‌زدن شما ممکن است با فروشندگان گل و هنرنمایان خیابانی هم مواجه شوید.

میدان تکسیم

تاریخچه میدان تکسیم

میدان تکسیم، از یک مکان عمومی به یک فضای تفریحی و فرهنگی تبدیل شده است. در زمان شکل‌گیری جمهوری ترکیه، میدان تکسیم به وجود آمد و به عنوان یک میدان عمومی مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما پس از آن، برای ۱۳ سال فراموش شد و به تدریج از بین رفت. اما با تلاش‌هایی، این میدان به‌تدریج به یک فضای تفریحی و فرهنگی تبدیل شد.

در این راستا، برای برنامه‌ریزی و طراحی این فضا به کارشناسان خارجی نیاز بود و هنری پروست، یک معمار و طراح فرانسوی، برای این منظور استخدام شد. او به عنوان مشاور برنامه‌ریزی بلندمدت برای توسعه و بهسازی میدان تکسیم فعالیت کرد. این تغییرات موجب ایجاد فضاهای تجمع اجتماعی و تفریحی متنوعی در این میدان شد که تا به امروز ادامه دارد.

در جمهوری ترکیه، مقامات با توجه به اهمیت و جاذبه‌ای که میدان جمهوری برای شهروندان داشت، این میدان را به عنوان یک پروژه باشکوه می‌نمودند. این میدان در طول زمان گسترش یافت و پادگان قدیمی که از زمان جنگ جهانی اول استفاده نشده بود را به همین منظور تخریب کردند. در ادامه، فضاهای سبزی در این میدان ایجاد شد و مهم ترین مراکز فرهنگی عمومی شهر در این ناحیه ساخته شدند. این موسسات توسط کارمندان دولتی اداره می‌شدند، اما در دهه ۱۹۵۰ میلادی، مشکلی در مدیریت این موسسات ایجاد شد که به خلاء مدیریتی منجر شد.

میدان تکسیم در ترکیه، با دخالت مقامات جمهوری، هویت سیاسی پیدا کرده است و به نوعی به میدان مبارزه بین دولت-ملت تبدیل شده است. این واقعیت برای دولت‌های متوالی ناراحت‌کننده بوده که میدان تکسیم به عنوان محل تظاهرات اول ماه مه استفاده شود. در حال حاضر، این میدان به عنوان میدان اعتراض برای معترضان و شهروندان با پیشینه‌های مختلف عمل می‌کند. همچنین، میدان تکسیم مکانی است برای برگزاری جشن‌ها و رویدادهای متعدد. یکی از وقایع تاریخی میدان تکسیم، تیراندازی توسط افراد مسلح ناشناس به سمت فعالان کارگری در سال ۱۹۷۷ میلادی بود که در حال جشن‌گرفتن اول ماه مه بودند و منجر به وحشت و کشته شدن ده‌ها نفر شد. به این ترتیب، میدان تکسیم به نمادی ایدئولوژیک تبدیل شده است.