HBmag هر آنچه درباره استانبول لازم است بدانید
Hbgroup
مقالات
دسته بندی ها
برچسب ها
HBmag
دسته بندی ها
بازگشت به سایت
خرید خانه در استانبول زندگی در استانبول گردشگری در استانبول شهروندی ترکیه گپ تایم استانبول فیلم و سریال ترکیه حساب بانکی و سرمایه گذاری در ترکیه
خرید خودرو در کشور ترکیه

خرید خودرو در کشور ترکیه

اگر به ترکیه مهاجرت کردید ، یا قصد مهاجرت به ترکیه رو دارید و میخواید راجع خرید خودرو اعم از اینکه قیمت خودروها توی ترکیه چند هستند ؟ شرایط خرید خودرو چطوریه ؟ چه مدارکی برای خرید خودرو باید داشته باشید ؟ فرق پلاک خارجی با پلاک ترک چیه ؟ بیمه خودرو به چه شکلی هستش و اصلا از کجا و چه سایت هایی میشه خوردو خرید بدونید ...
مجموع بازدید : 291 زمان مطالعه : 15 دقیقه و 8 ثانیه

خرید خودرو در کشور ترکیه مطلبی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. با اینکه سیستم حمل و نقل ترکیه بسیار گسترده هستش و عملا کسایی که خودرو ندارن به مشکلی بر نمیخورند، اما بازهم افراد یا ایرانیانی هستند که خودرو شخصی دوست داشته باشند . از طرفی هم افرادی که از ایران به ترکیه مهاجرت میکنند بخاطر تنوع بیشتر خودرو در ترکیه علاقه مند به استفاده از اون خودرو ها میشن.

شرکت های خودرو ساز معروفی توی ترکیه نمایندگی دارند که معروف ترین اونها رنو ، فیات ، تویوتا ، فولگس واگن ، هوندا ، هیوندای ، و فورد هستش .

خودرو های دیزلی توی ترکیه بر خلاف ایران خیلی رایج هستش و یکی از علت های مهمش هم بخاطر وارد کننده بودن ترکیه در زمینه سوخت هست. اینم بهتون بگم که قیمت خودرو های دیزلی گرون تر از قیمت خودروهای بنزینی توی ترکیه هستش اما چون قیمت بنزین خیلی بیشتر از گازوئیله پس مقرون به صرفه نیست. یجوری شبیه ماشین دوگانه سوز و تک سوز توی ایرانه.

خرید خودرو در ترکیه
خرید خودرو در ترکیه

خرید خودرو در کشور ترکیه برای اتباع خارجی 

خرید خودرو در کشور ترکیه برای اتباع خارجی به مراتب به صرفه تر از شهروندان ترک هستش اونم بخاطر معاف مالیاتی اتباع خارجی هستش . و این سیاستی هستش که دولت ترکیه برای اتباع خارجی فراهم کرده ، یادتون باشه که اگر خواستید خودرو بخرید باید اقامت ترکیه رو داشته باشید که اگر هم ندارید همکاران ما در این مجموع خیلی سریع راحت براتون اخدش میکنند کافیه فقط با همکاران ما تماس بگیرید.

اما خرید موتور نیازی به داشتن اقامت ترکیه نداره و تنها باید گواهینامه موتور سیکلت داشته باشید.

خرید خودرو در ترکیه
خرید خودرو در ترکیه

قیمت خرید خودرو در کشور ترکیه 

خب اولین بخش و مهمترین بخش قیمت خودرو هستش ، شما ابتدا باید ببینید که توان مالی شما به چه خودروهایی میخوره و اصلا میتونید با پولی که دارید خودرو بخرید یا نه ؟ و بعد برید سراغ بیمه و سایت های خرید خودرو در ترکیه و...

توی جدول زیر ما قیمت خودرو ها رو در کشور ترکیه در سال 2023 نوشتیم و سعی میکنیم که مداوم این جدول و قیمت هارو اپدیت کنیم .

برند

مدل خودرو

قیمت خودرو

فیات

فیات دوبلو کومبی

660 هزار لیر

فیات اگیا

700 هزار لیر

فیات 500x

920 هزار لیر

فیات 500L

1 میلیون لیر

داچیا

داچیا داستر

800 هزار لیر

داچیا سندرو

90 هزار لیر

فورد

فورد فوکوس

1 میلیون و 200 هزار لیر

فورد اکو اسپورت

1 میلیون و 100 هزار لیر

هوندا

هوندا سیویک

1 میلیون و 200 هزار لیر

کیا

کیا ریو

900 هزار لیر

کیا اسپورتیج

1 میلیون و 500 هزار لیر

کیا پیکانتو

700 هزار لیر

سیتروئن

سیتروئن C3

900 هزار لیر

هوندا

هیوندا i10

800 هزار لیر

جیپ

جیپ رنگیند

1 میلیون و 200 هزار لیر

پژو

پژو 208

800 هزار لیر

پژو 301

900 هزار لیر

پژو 3008

1 میلیون و 700 هزار لیر

رنو

رنو کلیو

800 هزار لیر

رنو کولئوس

1 میلیون و 800 هزار لیر

رنو تالیسمان

1 میلیون و 900 هزار لیر

سئات

سئات ایبیزا

900 هزار لیر

سئات لئون

1 میلیون لیر

فولگس

فولکس واگن گلف

1 میلیون و 200 هزار لیر

فولکس واگن پاسات

1 میلیون و 500 هزار لیر

اشکودا

اشکودا اسکالا

1 میلیون و 200 هزار لیر

تویوتا

تویوتا کرولا

980 هزار لیر

تویوتا راو 4

2 میلیون و 600 هزار لیر

تویوتا هایلوکس

1 میلیون و 800 هزار لیر

 

خرید خودرو در ترکیه

شرایط  و مدارک مورد نیاز خرید خودرو در کشور ترکیه

توی این بخش شرایط مورد نیاز برای خرید خودرو در کشور ترکیه رو بهتون میگم

1-        داشتن کیملیک ( کارت شناسایی شبیه کارت ملی ایران )

2-         یا داشتن پاسپورت و اقامت بلند مدت یا یکساله ترکیه ( مشروط به اینکه از زمان ویزا 2 ماه باقی مانده باشد.)

3-        اگر مقیم هستید مراجعه به اداره ورگی ترکیه و اخذ شماره ورگی ( کافیه پاسپورت رو ترجمه کنید و به تایید دفترخونه برسونید.)

داشتن گواهینامه ترک موقع خرید خودرو الزامی نیست .

برای اینکه توی ترکیه بتونید خودرو بخرید و اجازه رانندگی داشته باشید ، ابتدا باید اقامت این کشور رو داشته باشید . این اقامت میتونه بصورت حق شهروندی ، اقامت بلند مدت و یا حتی اقامت یکساله کشور ترکیه باشه.

درصورتی که یکی از حقوق اقامت رو داشتید میتونید توی ترکیه گواهینامه دریافت کنید.

شما میتونید از هر شهروند ترک و یا یکسری سایت های فروش خودرو که در ادامه به شما معرفی میکنم اقدام به خرید خودرو کنید.

توی این مقاله ما نحوه خرید خودرو رو قرار توضیح بدیم و صحبتی از نحوه اخذ اقامت ترکیه و... نمیکنیم و میتونید راجع این موضوع توی مقالات دیگه وبسایت ما مطالعه کنید.

 

خرید خودرو صفر بصورت مستقیم از کمپانی در ترکیه

همونطور که اشاره کردیم برخی از خودروسازان جهان در ترکیه شعبه رسمی دارند و شما به راحتی میتونید از این کمپانی ها خرید بکنید، شما حتی به عنوان مقیم و اتباع خارجی هیچ محدودیتی در خرید انواع خودرو ندارید و هر مدل و برندی رو که دوست داشته باشید میتونید خریداری کنید.

یکی از روش های خرید خودرو صفر بصورت مراجعه حضوری در نمایندگی ها هستش ، به این صورت که شما مدل خودرو خودتون رو از نمایندگی برند مورد علاقه تون انتخاب میکنید، مبلغ خودرو رو پرداخت میکنید و پس از اون میتونید برای پلاک زدن خودرو اقدام کنید. راجع انواع پلاک ها هم که بهتون توضیح دادیم.

فرایند و پروسه خرید خودرو صفر از کمپانی ها زیاد و طولانی نسیت و خیلی راحت انجام پذیر است.

البته میتوانید برای خرید خودرو از طریق سایت رسمی این شرکت های خودرو سازی هم اقدام کنید.

 

خرید خودرو دست دوم و صفر از طریق سایت در ترکیه

میزان خرید و فروش خودرو دست دوم در ترکیه بیشتر از خرید خودروهای صفر هستش و خب مهمترین علتش پایین بودن قیمت های کارکرده هستش ، و اکثر مردم ترجیح میدن از خودروهای کارکرده استفاده کنند . بعد از اینکه به توافق رسیدید حتما  خودرو رو به مراکز کارشناسی فنی که بهش اکسپرتیز میگن ببرید و از کارشناس درخواست کنید تا خودرو رو کارشناسی کنه و برگه کارشناسی خودرو رو دریافت کنید.

توی ترکیه هم مثل ایران سایت و اپلیکیشن هایی هستند که شما میتونید از طریق اونها خودرو های صفر و یا کارکرده رو خریداری کنید. توی قسمت زیر برخی از مهمترین و معروف ترین هاش رو بهتون اعلام مکینیم

www.araba.com

www.arabam.com

www.hurriyetoto.com

www.sahibinden.com

www.tasit.com

www.otogazete.com

www.theparking.eu

www.tr.opensooq.com

www.allyoucanread.com

www.truecar.com

 

دقت کنید که زمانی که قصد خرید خودرو در کشور ترکیه بصورت دست دوم رو دارید حتما خودرو رو کارشناسی ببرید و گواهی کارشناسی رو از مرکز مربوطه دریافت کنید، پس از اون برای به نام زدن خودرو باید به نوتر مراجعه کنید.

نوتر همون دفتر ثبت اسناد رسمی هستش ، توی خیلی از نوترها مترجم رسمی هستش و در صورتی که شما مسلط به زبان ترکی نیستید براتون مشکلی پیش نیاد و کارتون رو راحت انجام بدید.

هزینه نوتر و  هزینه هایی مثل جریمه و مالیات و... به عهده فروشنده هستش و هزینه هایی مثل پلاک و کارشناسی و ... به عهده خریدار هستش .

پس از اینکه کارتون توی نوتر تموم شد حتما سریع به مراکز پلاک ترکیه مراجعه کنید که آدرس سایتش اینجاست ( سایت ترافیک ترکیه ) و پلاک خودرو خودتون رو دریافت کنید . و پس از اون بلافاصله برای دریافت بیمه خودرو خودتون اقدام کنید که در پایین به شما توضیح داده میشه.

خرید خودرو در کشور ترکیه بصورت اقساطی

برخی ترجیح میدن که خودرو کارکرده و اقساطی رو انتخاب کنند و بهمین منظور دنبال خودرو هایی میرن که بتونند بصورت اقساطی خرید کنن. شما با مراجعه به برخی از کمپانی های فروش خودرو اون رو بصورت اقساطی خرید کنید.

بهره فروش خودرو قسطی در ترکیه مابین 10 تا 20 درصد کل مبلغ ماشین هستش ، اما نکته ای که حائز اهمیت هست، شما حتما باید تمکن مالی خودتون رو اثبات کنید و بخاطر همین از شما فیش حقوقی و مدارک مالی درخواست میشه.

خرید خودرو در ترکیه

بیشتر بدانید: مقاله جامع خرید آپارتمان در استانبول و اخذ اقامت ترکیه

چه زمانی در ترکیه خودرو بخریم 

یکی از نکات مهم خرید ماشین در ترکیه توجه کردن به زمان خرید خودرو و البته مدل و نوع خودرویی که قصد خریدش رو دارید ، یکی از بزرگترین دغدغه های خریداران ، شناخت بهترین زمان خرید خودرو توی ترکیه است .

تشخیص زمان مناسب خرید خودرو در ترکیه به دو عامل بستگی داره ، مورد اول به خود شما بستگی داره اینکه تمکن مالی و شرایط خرید خودرو رو داشته باشید.

 و مورد دوم توجه به ماهایی که فروش خودرو در افول و یا اوج قرار داره که در جدول زیر براتون توضیح دادیم .

ماه

وضعیت بازار خودرو

ژانویه و فوریه

گرم شدن بازار خرید و فروش خودرو  _ قیمت گران

آوریل و می

اوج فروش خودرو در ترکیه _ قیمت گران

نوامبر و دسامبر

شروع آفرها و و کمپین ها فروش ارزان و اقساطی قیمت ارزان

ماه های پاییز

بهترین زمان برای خرید خودروهای دست دوم

خرید خودرو در ترکیه

تفاوت پلاک  خودرو خارجی با پلاک ترک در ترکیه

برای اینکه برای رانندگی و تردد توی کشور ترکیه به مشکل بر نخورید بهتره که ماشین هایی که دارای پلاک کشور ترکیه هستند رو که بهش یابانجی میگن خریداری کنید . پلاک های ترک یابانجی همون پلاک شهروندان ترک گفته میشه ، اما به دلیل حک شدن حرف انگلیسی M وسط پلاک معنی مسافر رو میده.

ماشین های پلاک خارجی  در عین حال که ارزون تر هستند ، اما غالبا مشکل تمدید و تردد دارند. اشتباهی که اکثر افراد بعد از مهاجرت به کشور ترکیه میکنند اینه که بخاطر ارزان تر بودن خودروهای پلاک خارجی اقدام به خریدن اونها میکنند بدون اینکه به عواقب اون فکر کنند. و اغلب این افراد در آینده برای تمدید پلاک و تردد به مشکل بر میخورند.

پلاک خودرو توی ترکیه به شکل مستطیل هستش ، یه طرف ، سمت چپ پلاک به رنگ آبی  (نمایندگی از اتحادیه گمرکی اروپا ) هستش.

پلاک های تریکه با دو حرف TR که مخفف اسم کشور ترکیه است از سمت چپ شروع میشه.یه عدد دو رقمی مخصوص شهری که خودرو درش پلاک شده قرار داره سپس دو یا سه حرف انگلیسی و مجدد یه عدد 3 یا 4 رقمی در انتهای سمت راست پلاک درج میشه .

بعنوان مثال عدد 34 مربوط به شهر استانبول هستش و یه نمونه از پلاک میتونه اینطوری باشه TR34AB1234

 

 

رنگ پلاک خودرو ها در ترکیه

اگر یه روزی توی خیابون های ترکیه قدم زدید و انواع رنگ هایی از پلاک ها رو دیدید اینجا بهتون معنای هر پلاک رو توضیح میدم تا دقیقا بدونید اون خودرویی که دیدید مربوط به کجا بوده.

1-        رنگ زمینه طلایی و وسط آن دایره قرمز بدون کد و شماره ، پلاک خودرو رئیس جمهور

2-        رنگ زمینه سفید و شماره ها مشکی ، پلاک خودروهای وسایل نقلیه شخصی ، نظامی ، تاکسی ها

3-        رنگ زمینه سفید و شماره ها قرمز ، پلاک های خودروهای دولتی استانی و روسای دانشگاه ها

4-        رنگ زمینه سفید و شماره ها آبی ، پلاک های خودرو های سازمان ملل

5-        رنگ زمینه سفید و شماره ها سبز ، پلاک های خودروهای دیپلمات

6-        رنگ زمینه آبی و شماره ها سفید ، پلاک خودورهای پلیس

7-        رنگ زمینه قرمز و شماره ها زرد ، پلاک خودروهای اعضای کمسیون مجلس ، مقامات کابینه و ارتش و..

8-        رنگ زمینه مشکی و شماره ها سفید ، پلاک خودروهای وسایل نقلیه رسمی  متعلق به دولت ها و ادارات دولتی و وسایل شخصی پیش از سال 1962 هستند.

خرید خودرو در ترکیه

بیمه خرید خودرو در کشور ترکیه 

توی ترکیه هم مثل ایران بیمه های متفاوتی برای خودرو وجود داره  که بیمه شخص ثالث و بدنه از مهمترین اونهاست. توی این بخش انواع بیمه ها رو بررسی میکنیم و چند تا سایت برای استعلام و خرید آنلاین بیمه بهتون معرفی میکنم.

 

بیمه شخص ثالث خودرو در ترکیه

بیمه شخص ثالث تو ترکیه رو بیمه ترافیک میگن ، این بیمه برای همه خودرو ها اجباری هستش و اگر کسی این بیمه رو نداشته باشه جریمه میشه. قیمت بیمه ترافیک تو ترکیه از سالی 2000 تا 5000 لیر متفاوت هستش که بستگی به مدل خودرو شما داره.

انتخاب شرکت بیمه شخص ثالث اهمیت زیادی نداره که بخواید خیلی روش وسواس بخرج بدید، اما یکی از بهترین شرکت ها برای افرادی که همیشه میخوان از بهترین خدمات استفاده کنند شرکت Turkiye Sigorta هستش که قیمت های خوبی رو ارائه میده. توی ترکیه مثل ایران به کسایی که عدم استفاده از بیمه نامه دارند تخفیف تعلق میگیره ، و تخفیف بیمه نامه هر فرد برای خودش مثل الان ایران محفوظ هستش و شما نمیتونی تخفیف رو به فرد دیگه انتقال بدی . این یعنی مالک جدید خودرو باید بره و واسه خودش بیمه نامه جدید تهیه کنه .

 

بیمه بدنه خودرو در ترکیه

بیمه بدنه در ترکیه رو بهش KASKO میگن ، و شما میتونی پوشش های بیمه ای مختلفی رو انتخاب کنی ، دقیقا مثل بیمه بدنه ای که توی ایران خریداری میکردید. این بیمه برای آتش سوزی و خسارت هایی جزیی همینطور برای سیل ، زلزله ، تصادف استفاده میشه .

اگر بخوایم بهترین شرکت های بیمه بدنه خودرو در ترکیه رو بهتون معرفی کنیم دو شرکت AK SIGORTA  و AXA SIGORTA رو بهتون معرفی میکنم .

 

بیمه خودرو در ترکیه رو از کجا تهیه کنیم؟

دو روش برای خرید بیمه نامه در ترکیه وجود داره ، یکی بصورت حضوری هستش که ما کاری با این بخش نداریم و دیگری خرید بصورت آنلاین هستش . شما میتونید حتی با کارت اعتباری یا همون CREDIT CARD  هم بیمه نامه خرید کنید. در ادامه چند تا سایت های خوب برای خرید بیمه نامه رو بهتون معرفی میکنم

-           سایت KOALAY.COM

بزرگترین سایت مربوط به فروش آنلاین بیمه در کشور ترکیه است . با ورود به این سایت و وارد کردن پلاک خودرو و مشخصات میتونید مبلغ رو استعلام بکنید ، توی این سایت میتونید تا 9 قسط هم بیمه رو نامه رو خریداری کنید.

-           سایت SIGORTAM.NET

این سایت کاربری آسونی داره ، با چند تا کلیک بیمه نامت تو دستته ، و مثل ( از کی ) ایران میتونید حدود 20 تا شرکت بیمه ای رو توش سرچ کنی و مناسب ترین رو انتخاب کنی .

-           خرید بیمه نامه از بانک ها

اگر توی ترکیه حساب بانکی داشته باشید میتونید بیمه نامه ماشینتون میتونید به شعبه بانک مراجعه کنید و بیمه نامه رو خریداری کنید. لازمه اینو بدونید که ایرانی ها توی ترکیه بدون اقامت و تنا با پاسپورت ایرانی میتونن توی ترکیه حساب بانکی داشته باشند  که توی مقاله مربوط به زراعت بانک بهتون توضیح دادیم.

مثل ایران نیازی به همراه داشتن بیمه نامه نیست و پلیس با وارد کردن پلاک خودرو میتونه بیمه نامه شمارو رویت کنه.

خرید خودرو در ترکیه

 مواردی که هنگام خرید خودرو در کشور ترکیه باید بهش توجه کنید

1-        سوخت خودرو

ترکیه کشوری هستش که سوخت رو وارد میکنه بهمین خاطر هزینه سوخت توی این کشور فوق العاده بالا هستش ، توی ترکیه دو نوع خودرو دیزلی و بنزینی وجود داره که قیمت خودروهای دیزلی گرون تر بنزینی هستند ولی چون مبلغ بنزین خیلی بیشتر از گازوئیل هستش خرید خودرهای بنزینی مقرون به صرفه نیست.

2-        سلامت خودرو

اگر به هر دلیل تصمیم گرفتید که خودرو دست دوم بخرید و توانایی تشخیص سالم بودن اون رو ندارید ، بهتر هستش که آنرو به مراکز تخصصی اکسپرتیز (کارشناسی ) ببرید و سلامت خودرو مطمئن بشید.

3-        معاینه فنی

شاید بر خلاف ایران که معاینه فنی انقدر سر سختانه توسط پلیس پیگیری نمیشه ، توی ترکیه برعکس هستش ، و هنگام خرید به مدت زمان باقیمانده معاینه فنی توجه کنید ، ضمنا حتما موقع خرید توجه کنید که خودرو دارای لاستیک زمستانی باشه ، چون موقع دریافت معاینه فنی بهش توجه میشه.

4-        کارکرد کیلومتر خودرو

ترکیه کشور توریستی هستش  و شرکت های اجاره ماشین معمولا از این خودروهای کم مصرف برای اجاره دادن به توریست ها استفاده میکنه ،بعد از اینکه این خودرو ها فرسوده شدند اینهارو شروع میکنه به فروختن پس موقع خرید حواستون به کیلومتر خودرو دست دوم باشه.

5-        توجه به خودروهای گازسوز

یکی از مقرون به صرفه ترین سوخت ها در کشور ترکیه گاز طبیعی هستش ، اما گاز بخاطر خطراتی که میتونه داشته باشه حق پارک شدن در زیر سقف رو نداره و پارکینگ سر پوشیده رو نداره ، پس قبل از خرید به این مضوع هم فکر کنید.

6-        اعتبار بیمه نامه

وقتی توی ترکیه خودرو خریداری میکنید حتما به بیمه نامه و مقدار بیمه مانده خودرو توجه کنید ، چون ممکن خدای نکرده با یک تصادف و نداشتن بیمه کلی به ضررتون تموم بشه ، برای اطلاع از اعتبار بیمه نامه خودرو شماره شاسی ماشین رو به پیامگیر 5664 ارسال کنید . ضمنا خودروهایی که حاسار کایدی دارند یعنی به اصطلاح بخاطر تصادفات سنگین از بیمه نامه خودشون استفاده کردند هم خریداری نکنید.

7-        جریمه خودرو

از جریمه خودرو مطلع باشید و مطمئن بشید که فروشنده خودرو جریمه های خودرو رو پرداخت کرده باشه.

 

کسانی که از پرداخت مالیات خرید خودرو در کشور ترکیه معاف هستند

1-        اتباع بازنشسته

2-        اتباع خارجی دارای مجوز کار در ترکیه

3-        اساتید و دانشجویان خارجی به جز دانشجویانی که دوره های زبان شرکت کرده اند

4-        افراد خارجی که برای ناتو کار میکنند

5-        محققانی که برای اتحادیه اروپا کار میکنند

6-        کارمندان مطبوعاتی که مجوز اقامت در این کشور رو دارند

7-        کسانی که کارت شناسایی وزارت خارجه رو دارند.

 

 

ارزان ترین خودروهای ترکیه

برخی از ارزان ترین خودروهای کشور ترکیه رو بهتون میگم

 

فیات فیورینوپاپ

داچیا ساندرو آمبیانس

هیوندای i10

فیات پاندا پاپ

پژو 208

رنو سیمبل جوی

 

پر فروش ترین ماشین ها در ترکیه

یه لیستی از پر فروش ترین های خودرو در ترکیه رو باتون میذاریم .

فیات مدل اجیا

رنو مدل مگان

تویوتا مدل کرولا

رنو مدل کلیو

فورد مدل ترانزیت

فورد مدل دوبلو

فولکس واگن مدل پاسات

فیات مدل فیورینو

خرید خودرو در ترکیه

سخن پایانی

ما توی این مقاله سعی کردیم تمام مواردی که برای خرید خودرو در کشور ترکیه لازمه که بدونید رو براتون بنویسیم ، به این دقت کنید که خودروهای معرفی شده و قیمت هاشون در گذر زمان ممکن تغییر کنه و تیم ما سعی میکنه که این اطلاعات رو به روز نگه داره .

برای اخذ مهاجرت ترکیه میتونید با کارشناسان ما بصورت رایگان در ارتباط باشید.