HBmag هر آنچه درباره استانبول لازم است بدانید
Hbgroup
مقالات
دسته بندی ها
برچسب ها
HBmag
دسته بندی ها
بازگشت به سایت
خرید خانه در استانبول زندگی در استانبول گردشگری در استانبول شهروندی ترکیه گپ تایم استانبول فیلم و سریال ترکیه حساب بانکی و سرمایه گذاری در ترکیه
استانبول کارت چیست؟ مزایا و معایب آن

استانبول کارت چیست؟ مزایا و معایب آن

استانبول کارت یه کارت اعتباری هستش که شما میتونید از اون برای خدمات عمومی شهر استانبول استفاده کنید.
مجموع بازدید : 286 زمان مطالعه : 5 دقیقه و 37 ثانیه

استانبول کارت یه کارت اعتباری هستش که شما می‌تونید از اون برای خدمات عمومی شهر استانبول استفاده کنید ، این یعنی اینکه شهر های بزرگ دیگه ترکیه کارت های مخصوص به خودشون رو دارند و اگر شما تو استانبول زندگی می‌کنید برای اینکه خدماتی مثل حمل و نقل و... براتون ارزون تر بیوفته می‌تونید از این کارت استفاده کنید .

شاید الان متوجه شده باشید که این کارت یه چیزی شبیه ، ایزی پی و کارت های مترو و بی ار تی تهران خودمون هستش . 

 خب توی این مقاله ما موارد زیر رو در رابطه با استانبول کارت بررسی می‌کنیم :

چرا استانبول کارت بخریم؟

چه افرادی از این کارت استفاده می کنند؟

از استانبول کارت کجاها میشه استفاده کرد ؟

انواع استانبول کارت

نحوه خرید این کارت و شارژ آن

فعالسازی حس HES  کد استانبول کارت

استانبول کارت

چرا استانبول کارت بخریم؟

هزینه تردد در استانبول زیاد هستش و اگر شما بخواید در طول روز از تاکسی و خودروهای شخصی استفاده کنید زیر فشارهای هزینه های تردد و رفت و آمد کمر خم میکنید ، در نتیجه اینجا این کارت هستش که به داد شما میرسه و کمکتون میکنه تا این فشار رو از شما برداره . 

شما با داشتن مثلا یک عدد از این کارت‌های 50 لیری میتونید از تمامی اتوبوس های شهری ، کشتی های شهرداری ، مترو و تراموارها استفاده کنید ، براتون یه مثال میزنم تا عمق تفاوت استفاده از این کارت و عدم استفاده از اون رو در ک کنید ، فرض کنید که شما از مرکز خرید جوهیر میخواید به سمت فرودگاه اصلی استانبول برید اگر این مسیر رو با تاکسی برید 400 لیر براتون آب میخوره ولی اگر بخواید این مسیر رو با استانبول کارت برید فقط با 17 لیر این مسیر رو طی میکنید .معادل 23 مرتبه رفت و امد در این مسیر هستش و قطعا تفاوت فاحشی داره و هر جور حساب کنی باید ازش استفاده کنی .

چه افرادی از استانبول کارت استفاده می کنند؟

شاید شمایی که این مقاله رو داری میخونی به این فکر میکنی که اگر اینبار رفتی استانبول مسافرت از این کارت ها بگیری که در ادامه بهت میگم هر قشری اعم از مقیم یا توریست و... چه نوع کارت هایی رو میتونه تهیه کنه و ازش استفاده کنه.  

برای دریافت استانبول کارت شما باید کد حس HES  داشته باشی که بتونی دراین کارتی که خریداری میکنی تعریف کنی تا اون کارت برات فعال بشه ، همه افرادی که مقیم ترکیه هستند چه اونایی که دانشجو هستند با داشتن مدارک دانشجویی خودشون و چه اونهایی که مثلا در ترکیه از طریق خرید ملک اقامت گرفتن میتونن این کد HES رو دریافت کنند و از کارت خودشون استفاده کننند.

حالا در ادامه به شما میگم که استانبول کارت رو چطور فعال کنیم  کمی صبور باشید.

استانبول کارت

از استانبول کارت کجاها میشه استفاده کرد؟

استانبول کارت در واقع یک ابزار پرداخت برای حمل و نقل عمومی در استانبول هستش که علاوه بر سهولت پرداخت سریع از نظر قیمتی خیلی بصرفه تر هستش که توضیح دادم ، شما از این کارت میتونید از متروها ، اتبوس های شهری ، ترامواها ، واپورها  ( اتوبوس دریایی) و حتی تاکسی ها استفاده کنید .

کاربرد این کارت ها به اینجا ختم نمیشه و شما میتونید برای استفاده ایسپارک ،در پارکینگ ها ، امکانات اجتماعی IBB ، کافه های بلتور ، دستگاهای فروش غذا و نوشیدنی  ، رستوران ها، فروشگاهای بازار ، اجاره دوچرخه ، سواحل شهر و توالت ها هم استفاده کنید.

و مورد آخر اینکه وقتی شما این کارت رو داشته باشید میتونید برای استفاده از یکسری جاذبه های گردشگری ، همینطور استفاده از خدمات اینترنتی ، بلیط مکان های توریستی در ترکیه هم تخفیف بگیرید و حسابی هزینه هاتون رو کاهش بدید.

استانبول کارت

انواع استانبول کارت

این کارت انواع مختلفی داره که در پایین بهتون میگم و اونی رو که متناسب شما هستش رو میتونید تهیه کنید.

1-     استانبول کارت معمولی  Anonim kart که از طریق دستگاه و بصورت نامحدود میشه تهیه کرد این کارت مناسب افرادی هستش که مقیم نیستند و بصورت موقتی در استانبول هستند. 

2-     استانبول کارت آبی MAVI که از طریق دفاتر شهرداری باید تهیه کرد. این کارت ها رو فقط افراد مقیم و شهروندان میتونن تهیه کنند و شارژش بصورت ماهانه انجام میشه . ویژگی خوبی که این کارت های آبی دارند اینه که میتونه مبلغی از شارژ کم شده رو بهتون برگردونه به این صورت که وقتی دارید از مترو یا .... خروج میکنید روی دستگاه خروج این کارت رو میکشید و مبلغی به حساب شما بر میگرده . و شما نمیتونید این کارت رو برای چند نفر استفاده کنید مثلا اگر در هنگام ورود دو بار این کارت رو بکشید یعنی دو نفر با یک کارت وارد بشن دیگه موقع خروج مبلغی رو روی کارت شما بر نمیگردونه .

3-     استانبول کارت مخصوص سالمندان یا همان کارت های رایگان Ucretsiz kart  که در واقع یکسری افراد می تونند از تعرفه های رایگان استفاده کنند مثل افراد بالای 65 سال .

4-     استانبول کارت دانشجویی یا تخفیفی Indirimli kart  این کارت ها برای دریافت تعرفه های تخفیف دار هستش و افرادی مثل دانشجویان گردشگران و حتی افراد مقیم میتونند ازش استفاده کنند و تفاوتی درش وجود نداره

خب با توجه به توضیحاتی که تا اینجا دادم اگر شما فردی هستید که مقیم نیستد و بصورت موقت در ترکیه حضور دارید و یجورایی توریستی هستید مناسبترین کارت برای شما کارت های بی نام یعنی Anonim kart هستش که نیاز به ثبت نام و سینک کردن نداره شما فقط با خرید و شارژ کردنش میتونید ازش استفاده کنید.حتی ویژگی خوب این کارت اینه که دو سال اعتبار داره و شما میتونید بصورت چند نفری هم از این کارت استفاده کنید .

5-     استانبول کارت استفاده محدود Sinirli kullanim kart  مناسب افرادی هستش که اقامت کوتاهی در استانبول دارند و برای سفرهای یکی تا سه روزه می تونند از این کارت استفاده کنند .

استانبول کارت

استانبول کارت رو از کجا بخریم ؟

یکی از سوالاتی که خیلی رایج هستش و شاید شمایی که این مقاله رو سرچ کردی داری میخونی همین بحث خرید استانبول کارت باشه ، چون قطعا تا حدودی باهاش آشنا بودی ، ولی اگر ما قصد سرمایه گذاری در ترکیه و یا خرید ملک در ترکیه رو دارید هم حتما باید یکی از این کارت ها تهیه کنید ، برای خرید این کارت مراکزی رو به شما معرفی میکنم که بتونی ازشون تهیه کنی .

1-     فرودگاهای استانبول  ( فرودگاه بزرگ جدید ، فرودگاه آتاتورک ، سابیها گوکچه)

2-     دکه های روزنامه فروشی در سطح شهر

3-     کیوسک های خرید استانبول کارت Biletmatik  در ایستگاهای مترو و اتوبوس

4-     اپلیکیشن و سایت استانبول کارت 

قیمت استانبول کارت چقدر است؟

قیمت استانبول کارت در سال 2023 که این مقاله نوشته میشه 50 لیر هستش که شما میتونید اون و شارژ کنید و قیمت کارت های اعتباری 10 لیر هستش . که فرقی هم نداره میتونید هرکجا که هستید از یکی از مراکزی که در بالا گفتیم اون رو تهیه کنید.

برای شارژ این کارت هم میتونید باز به یکی از مراکزی که گفتیم مراجعه کنید و یا از طریق اپلیکیشن و سایت اون رو شارژ کنید . همینطور میتونید از اپلیکیشن زراعت بانک ترکیه استفاده کنید که میتونید مقاله رو از اینجا مطالعه کنید (اپلیکیشن زراعت بانک ترکیه)

اگر هم قصد داشتید که آنلاین شارژ کنید میتونید از طریق لینک زیر اون رو شارژ کنید.

istanbultouristpass.com

 

چطور استانبول کارت رو فعال کنیم ؟ و HES حس کد چیه؟

در زمان شیوع ویروس کرونا شما برای فعالسازی استانبول کارت موظف بودید که حس کد تهیه کنید ، چون از طریق حس کد نشون میداد شما واکسن زدید یا نه و اینکه چند بار به ویروس مبتلا شدید... اما با کاهش ویروس کرونا حس کد رو هم کم کم حذفش کردند. و چون دیگه توی پیک کرونا نیستم از توضیح اضافه در این رابطه خود داری میکنیم.

اگر قصد مهاجرت به ترکیه رو دارید ما میتونیم به شما کمک کنیم ، شما با خرید ملک در ترکیه میتونید اقامت و ویزای ترکیه رو دریافت کنید ، اگر یه نگاهی به مقالات سایت ما بندازید میتونید مطالب مفید و جامعی رو در این رابطه بخونید . همچنین کارشناسان ما به شما کمک میکنند تا روند خرید ملک و اخذ ویزای شما در ترکیه سریعتر و راحتتر انجام بشه .