HBmag هر آنچه درباره استانبول لازم است بدانید
Hbgroup
مقالات
دسته بندی ها
برچسب ها
HBmag
دسته بندی ها
بازگشت به سایت
خرید خانه در استانبول زندگی در استانبول گردشگری در استانبول شهروندی ترکیه گپ تایم استانبول فیلم و سریال ترکیه حساب بانکی و سرمایه گذاری در ترکیه
استانبول کارت  چه کاربردی دارد؟

استانبول کارت چه کاربردی دارد؟

یکی از گزینه‌های محبوب برای استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی در استانبول استفاده از استانبول کارت است. این کارت‌ها نوعی بلیت هوشمند هستند و می‌توان آن‌ها را از مراکز مختلف شهر تهیه کرد.
مجموع بازدید : 397 زمان مطالعه : 4 دقیقه و 25 ثانیه

استانبول کارت İstanbulkart یکی از گزینه‌های محبوب برای استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی در استانبول است. این کارت‌ها نوعی بلیت هوشمند هستند و می‌توان آن‌ها را از مراکز مختلف شهر تهیه کرد. این کارت برای پرداخت هزینه در موارد مختلف همچون اتوبوس، تراموا، کشتی، متروبوس، قطار و... کاربرد دارد. سیستم کارت هوشمند موردنظر که از اتلاف وقت جلوگیری می‌کند، مزایای مختلفی را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد.

استانبول کارت İstanbulkart

استانبول کارت چیست و چه انواعی دارد؟

İstanbulkart یک کارت الکترونیکی است که توسط شهرداری کلان‌شهر استانبول در حمل‌ونقل شهری و در تمام زمینه‌های زندگی اجتماعی مورداستفاده قرار می‌گیرد. اگر در استانبول زندگی می‌کنید یا برای بازدید به این شهر سفر و یا مهاجرت کرده‌اید، بهتر است این کارت را تهیه کنید.

به لطف این کارت که در بسیاری از رستوران‌ها، بازارها و... نیز معتبر است، می‌توانید ضمن دریافت فرصت‌های حمل‌ونقل مناسب، از خدمات با تخفیف نیز بهره‌مند شوید.

گردشگران هنگام ورود به استانبول می‌توانند کارت خود را از طریق دستگاه‌های زرد یا آبی که در طبقه دوم ورودی فرودگاه استانبول قرار دارند یا باجه‌های شاتل فرودگاه خریداری کنند. این پیشخوان‌ها را می‌توانید در نزدیکی خروجی‌ها نیز پیدا کنید.

با این کارت امکان پرداخت هزینه حمل‌ونقل شهری در مواردی مانند متروبوس در استانبول تا کشتی سواری در استانبول وجود دارد. این کارت در مکان‌هایی مانند بازار، پارکینگ یا امکانات اجتماعی نیز قابل‌استفاده خواهد بود و دارای پنج نوع مختلف است.

استانبول کارت İstanbulkart

1. کارت ناشناس

هر کسی می‌تواند استانبول کارت İstanbulkart را بدون هیچ قید و شرطی خریداری و استفاده کند. اما با این کارت نمی‌توان از سیستم اشتراک سالانه بهره‌مند شد. در واقع کارت ناشناس به نام کسی تعریف نمی‌شود. این کارت قابل خریداری از دستگاه‌های فروش خودکار یا کیوسک‌های موجود در ایستگاه‌ها است.

2. کارت تخفیف

کارت تخفیف کارتی است که فقط معلمان، دانشجویان و افراد بالای 60 سال می‌توانند از آن استفاده کنند. به‌منظور دریافت کارت دانشجویی برای کارت‌های تخفیف‌دار شما باید با یک عکس گرفته شده در مدت شش ماه و کارت شناسایی خود به نقاط درخواست استانبول کارت مراجعه کنید.

3. کارت آبی (اشتراک)

کارت آبی با مبلغی ماهانه توسط افرادی خریداری می‌شود که حق دریافت کارت تخفیف‌دار و رایگان را ندارند. برای دریافت کارت آبی که شخصا به نام شما صادر می‌شود، باید با کارت شناسایی و گذرنامه که در شش ماه گذشته گرفته شده است به محل درخواست مراجعه کنید.

4. کارت استفاده محدود

کارت استفاده محدود از دیگر انواع استانبول کارت عموما برای افرادی صادر می‌شود که زمان محدودی را در استانبول سپری می‌کنند. این کارت دارای نسخه‌های تک پاس، دو پاس، سه پاس، پنج و ده پاس است. شما می‌توانید کارت استفاده محدود را از دستگاه‌های فروش بلیت در نقاط مختلف شهر خریداری کنید.

5. کارت رایگان

افراد 65 سال به بالا، معلولان، خانواده شهدا در ترکیه، همراهان، مطبوعات زرد، پلیس شهرداری، ورزشکاران این کشور، جانبازان و خانواده‌های آنها و مادران دارای فرزند زیر 4 سال می‌توانند به‌صورت رایگان از این کارت استفاده کنند. این دسته از افراد می‌توانند با مراجعه به نقاط درخواست استانبول کارت İstanbulkart با پاسپورت و کارت شناسایی که در شش ماه گذشته گرفته‌اند، کارت رایگان دریافت کنند.

هزینه استانبول کارت İstanbulkart

حمل‌ونقل عمومی در بین ارزان‌ترین راه‌های سفر به استانبول رتبه اول را دارد. برای استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی داشتن IstanbulKart لازم است. شما می‌توانید با این کارت به تمام خطوط حمل‌ونقل عمومی و انواع وسایل نقلیه در این شهر دسترسی داشته باشید.

هزینه این کارت بر اساس نوع کارت و وسیله نقلیه عمومی مورداستفاده متفاوت خواهد بود. از این جدول می‌توانید متوجه شوید که در حال حاضر چه‌قدر باید برای صدور کارت بپردازید.

نوع کارت

هزینه

هزینه کامل کارت

9.90 لیر

هزینه کارت دانشجویی

4.83 لیر

هزینه کارت معلمی

7.09 لیر

قیمت ماهانه فول کارت استانبول

777 لیر

قیمت ماهانه کارت استانبول دانشجویی

140 لیر

هزینه کارت شخصی استانبول

60 لیر

هزینه کارت ناشناس

50 لیر

استانبول کارت İstanbulkart در کجا استفاده می‌شود؟

با استانبول کارت İstanbulkart می‌توانید از تمام وسایل حمل‌ونقل عمومی (اتوبوس، متروبوس، تراموا، کشتی و...) و از سرویس‌های بهداشتی شهرداری کلان‌شهر استانبول استفاده کنید. این کارت همچنین برای پرداخت در دستگاه‌های فروش آب Isparks، Hamidiye و برخی بازارها معتبر است.

مناطق خدماتی و بازارهایی که می‌توانید با این کارت خرید کنید در زیر آورده شده است:

·        تسهیلات اجتماعی IMM

·        دستگاه‌های فروش آب حمیدیه

·        خدمات پارکینگ ایسپارک

·        میگروس

·        A101

·        CarrefourSA

·        بازار شوک

·        BİM

·        بازارهای Opet، Petrol Ofisi و Shell

 

استانبول کارت İstanbulkart

نحوه شارژ و تمدید استانبول کارت İstanbulkart

برای شارژ موجودی استانبول کارت İstanbulkart می‌توانید از دستگاه‌های بلیت واقع در هر نقطه از شهر و در بسیاری از ایستگاه‌ها استفاده کنید. در این نقاط، امکان تکمیل فرآیند شارژ با کاغذ یا سکه وجود دارد.

علاوه بر این روش، می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن موبایل بانک‌هایی که با این کارت قرارداد دارند، از طریق گوشی‌های هوشمند با پشتیبانی از NFC، موجودی خود را شارژ کنید.

فرآیند تمدید این کارت در مراکز درخواست آن انجام می‌شود. شما می‌توانید در این مراکز از ساعت 08:30 الی 17:30 کارت خود را تمدید کنید.

استانبول کارت İstanbulkart موبایل

استانبول کارت İstanbulkart یک برنامه تلفن همراه نیز دارد که می‌توان با استفاده از آن اعتبار کارت را به‌صورت آنلاین کنترل کرد. اگر به نصب اپلیکیشن موبایل این کارت علاقه دارید، می‌توانید آن را با جستجوی "istanbulkart" در AppStore یا Google Play پیدا کرده و روی گوشی هوشمند خود نصب کنید.

جمع‌بندی

استانبول کارت İstanbulkart یک ابزار پرداخت برای سیستم حمل‌ونقل عمومی استانبول است. این کارت علاوه بر سهولت پرداخت سریع و مطمئن در حمل‌ونقل شهری، امکان استفاده در بسیاری از مناطق مانند پارکینگ‌ها، iTaksi، امکانات اجتماعی IBB، کافه‌ها و رستوران‌های بلتور، فروشگاه‌های بازار، سواحل شهر و... را فراهم می‌کند. با کاربرد استانبول کارد در مترو در بین چند خطوط می‌توان از تخفیف در سفرهای بعدی نیز بهره‌مند شد.