HBmag هر آنچه درباره استانبول لازم است بدانید
Hbgroup
مقالات
دسته بندی ها
برچسب ها
HBmag
دسته بندی ها
بازگشت به سایت
خرید خانه در استانبول زندگی در استانبول گردشگری در استانبول شهروندی ترکیه گپ تایم استانبول فیلم و سریال ترکیه حساب بانکی و سرمایه گذاری در ترکیه
آب انبار باسیلیکا

آب انبار باسیلیکا

اگر قصد سفر به استانبول دارید و به دنبال یک مکان زیبا در این شهر هستید، آب انبار باسیلیکا را به شما پیشنهاد می‌کنیم که از جاذبه‌های دیدنی و حیرت‌انگیز به شمار می‌رود.
مجموع بازدید : 307 زمان مطالعه : 4 دقیقه و 39 ثانیه

اگر قصد سفر به استانبول دارید و به دنبال یک مکان زیبا در این شهر هستید، آب انبار باسیلیکا را به شما پیشنهاد می‌کنیم که از جاذبه‌های دیدنی و حیرت‌انگیز به شمار می‌رود. این مجموعه بزرگترین آب انبار استانبول است که به دلیل طراحی و تزیینات بی‌نظیری که دارد بسیار چشم‌نواز و دیدنی است.

این مکان به دلیل داشتن ستون‌های فراوان، همچنان هدف اصلی بسیاری از گردشگران  برای بازدید کردن است. در ادامه مطلب سعی بر این داریم تا شما را با این مکان تاریخی و ویژگی‌های آن بیشتر آشنا کنیم.

 

آب انبار باسیلیکا

تاریخچه آب انبار باسیلیکا

در استانبول بیش از 80 آب انبار زیر زمینی وجود دارد که آب انبار باسیلیکا، بزرگترین و زیباترین آب انبار در قلب شهر استانبول است که سالانه هزاران هزار گردشگر به این منطقه مسافرت می‌کنند. 

این جاذبه گردشگری بی‌نظیر در محله سلطان احمد و دقیقا روبه‌روی موزه ایاصوفیه قرار دارد و شما می‌توانید در یک روز، از هر دو مکان دیدن کنید. جالب است بدانید قدمت این بنای تاریخی به گذشته‌های دور برمی‌گردد و در سال‌های 526-565 میلادی ساخته شده است.

آب انبار باسیلیکا در زمان امپراطوری بیزانس و طبق دستور ژوستینیانوس اول ایجاد شده و دلیل نام‌گذاری این مکان به این دلیل بوده که در آن زمان، باسیلیکا به معنی کلیسا بوده که از همان زمان تا کنون نیز به این نام شناخته می‌شود.

نکته جالب و مورد توجهی که در خصوص این آب انبار وجود دارد، پابرجا بودن آن است که با وجود ناملایمات بسیاری همچون آتش‌سوزی و شورش‌ها همچنان مورد توجه گردشگران و عاشقان تاریخ و هنر قرار دارد. این پابرجا بودن به دلیل داشتن ستون‌های زیاد و نوع معماری به کار رفته در آن است. از طرفی برای ساخت این بنای تاریخی، با توجه به متن‌هایی که در این بنا حک شده تقریبا از 7 هزار برده استفاده شده که بسیار جلب توجه می‌کند.

ویژگی‌های آب انبار باسیلیکا

برخی افراد گمان می‌کنند که چنین مکان‌هایی ارزش دیدن ندارند در حالی‌که دیدن وسعت و زیبایی آن می‌تواند روح هر شخصی را نوازش کند. شاید با مطلع شدن از ویژگی‌های آن نظر این چنین افرادی نسبت به دیدن این مکان تغییر کند. از ویژگی‌های جالب و مشخصات آب انبار باسیلیکا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·        140 متر طول و 70 متر عرض آب انبار است.

·        دیدنی‌ترین مکان استانبول

·        دارای 336 ستون محکم

·        ارتفاع هر ستون 9 متر است.

·        فاصله ستون‌ها 50 سانتی متری است.

·        ستون‌های 28 تایی در ردیف‌های ۱۲ تایی

·        دارای کفپوش آجری

·        لوکیشن بسیاری از صحنه‌های فیلم‌ها

افسانه مدوسا

جالب است بدانید علاوه بر موارد گفته شده، یک سری ویژگی‌های دیگری هم وجود دارد که این بنا را بسیار زیبا و چشم نواز کرده است. به عنوان مثال، طراحی عجیب دو عدد از ستون‌های آب انبار که به افسانه‌ قدیمی مدوسا اشاره دارد که در ادامه به این افسانه اشاره می‌کنیم.

پله‌ها

یکی از جذابیت‌های و ویژگی‌های آب انبار باسیلیکا، تعداد پله‌های آن است که برای دیدن این جاذبه، باید 52 پله به پایین بروید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید حجم آب ذخیره شده در این آب انبار، حدود 100 هزار تن و در نهایت نزدیک به 1000 متر مربع مساحت دارد.

وجود ماهی

از آن‌جایی که آب انبار باسیلیکا از مرکز شهر تامین می‌شد، و احتمال آلوده کردن این آب توسط دشمنان وجود داشت. رومیان چاره‌ نابی را به کار گرفتند و آن هم آوردن ماهی به داخل آب انبار بود؛ بنابراین اگر سمی وارد آب می‌شد، با مرگ ماهی‌ها، سریعا متوجه این امر می‌شدند.

بازسازی

از دیگر ویژگی‌های این مکان دیدنی، مرمت کردن‌های آن است که به دلیل همین بازسازی کردن‌ها، نمای اصلی آب انبار دستخوش تغییراتی شده است که البته متخصصین سعی کرده‌اند کمترین آسیب به اصل بنا وارد شود.

کافه

همچنین یکی از ویژگی‌های جذاب دیگر این مکان، وجود یک کافه دنج با طراحی عالی است که می‌توانید برای وقت گذراندن و لذت بردن از آب انبار در این مکان زیبا، مستقر شوید و نهایت لذت را ببرید.

هزینه بازدید

با توجه به اهمیت آب انبار باسیلیکا و بالا بودن بازدیدکنندگان هزینه‌ای برای بازدید اخذ می‌شود. پرداخت هزینه بازدید آب انبار، توسط کارت‌های اعتباری امکان‌پذیر نیست و تنها توسط پول نقد انجام می‌شود. ضمنا برای کودکان زیر ۸ سال هزینه‌ای بابت تماشای این مکان گرفته نمی‌شود.

آب انبار باسیلیکا

دانستی‌های جذاب از آب انبار باسیلیکا

آب انبار باسیلیکا نه تنها مورد توجه گردشگران بوده بلکه یکی از مکان‌های جذاب برای فیلم‌برداری از صحنه‌های فیلم‌های جذابی همچون جیمز باند، دوزخ، برادری اشک بوده که صحنه‌هایی از این فیلم‌ها در آب انبارهای استانبول ضبط شده است.

علاوه بر فیلم‌ها، در بازی‌های ویدیویی نیز برخی از داستان‌های ماجراجویی در این آب انبارها انجام شده است. ناگفته نماند یرباتان سارایی نام دیگر آب انبار باسیلیکا است که برخی افراد این مکان را با این نام می‌شناسند و به معنای قصر غرق شده است.

همان‌طور که در مطالب فوق اشاره کردیم، طراحی دو ستون در سرداب یرباتان سارایی با دیگر ستون‌ها تفاوت دارد که علت این موضوع به افسانه‌ی به نام مدوسا باز می‌گردد. بر اساس یکی از این افسانه‌های قدیمی، مدوسا دختری چشم سیاه، موی بلند و بدنی خوش فرم بوده که عاشق پرسئوس( پسر زئوس) شده، این در حالی بوده که آتنا هم عاشق همین پسر شده که باعث عصبانی شدن مدوسا شده است.

آتنا ( شخصیت داستانی این افسانه) موهای مدوسا را به شکل مار در آورده و پس از این کار، هر کسی به مدوسا نگاه می‌کرد به زن هیولایی تبدیل می‌شد. از آن پس طراحی دو ستون از این آب انبارها را تغییر دادند، تا چشم کسی به آن‌ها برنخورد؛ چرا که معتقد بودند افراد را به هیولا تبدیل می‌کند.

لازم به ذکر است که سرداب باسیلیکا توسط یک دانشمند مکان‌گرد فرانسوی به نام پتروس جولیوس کشف شد که با تحقیق و جستجو این مکان زیبا را کشف کرد. همچنین جولیوس، تمامی اطلاعاتی که به دست آورده بود، همراه با تمامی جاذبه‌هایی را که مشاهده کرده بود در سفرنامه خود نوشت.

متاسفانه مقامات عثمانی تمامی زیبایی‌ها و شگفتی‌های این جاذبه را نادیده گرفته بودند و آب انبار باسیلیکا را به محل دفن زباله‌ها تبدیل کرده بودند که بعدها این محل پاکسازی و به یک جاذبه گردشگری تبدیل شد و این روزها مورد توجه افراد است.

شما می‌توانید با ما در سایت اچ پی گروچ در تماس باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد مکان‌های دیدنی ترکیه کسب کنید و به سفر پیش روی خودتان با آگاهی صددرصد بروید. شماره تلفن‌های مندرج در سایت پل ارتباطی شما با مشاورین ما هستند.

جمع بندی

افراد زیادی این روزها به دلیل نزدیکی و دلایل دیگر استانبول ترکیه را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند. آب انبار باسیلیکا یکی از بزرگترین و مشهورترین آب انبارهای پایتخت ترکیه است که دیدن این مکان رویایی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

رفتن به آب انبار باسیلیکا تفریحی با وسایل نقلیه به‌راحتی انجام می‌شود و در کافه دنجی که در این محل وجود دارد، انواع نوشیدنی‌های گرم و سرد را می‌توانید سفارش دهید. شما با دیدن این جاذبه مطمئن باشید خاطرات خوشی را برای خود رقم می‌زنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحه اصلی سایت مراجعه کرده و با همکاران ما در ارتباط باشید.